Torstai 12.1.2017 (radio)

Torstain talvimyrsky

Talvimyrsky on ilonaihe himosurffaajille.
Tämä surffaaja oli iloinen talvimyrskystä. Kuva: Yle

Suomessa on ollut torstaina talvimyrsky. Tuuli puhalsi tosi kovaa.

Merellä tuuli haittasi laivoja. Osa laivoista oli torstaina myöhässä.

Merellä syntyi myös ennätysaalto. Se oli 15 metriä korkea. Aalto oli yhtä korkea kuin talo, jossa on 5 kerrosta. Aalto nähtiin Ahvenanmaan eteläpuolella.

Torstai-iltana tuuli oli jo heikompaa ja talvimyrsky oli ohi.

Kiinalaisten mobiilimaksut

Alipay Rovaniemi napapiirin Pajakylä
Kiinalaiset voivat maksaa Alipayllä jo monessa kaupassa Lapissa ja Helsingissä. Kuva: Raimo Torikka / Yle

Kiinalaiset ovat kiinnostuneet Suomesta. Kiinasta tulee Suomeen paljon turisteja. Lappi ja Helsinki ovat kiinalaisten suosikkipaikkoja Suomessa.

Suomessa toivotaan, että kiinalaiset viihtyvät hyvin ja käyttävät paljon rahaa. Siksi monissa kaupoissa ja hotelleissa voi nyt maksaa myös Alipayllä. Alipay on mobiilimaksu, jota kiinalaiset paljon käyttävät.

Monet kiinalaiset ovat tottuneet maksamaan puhelimella. He ovat iloisia, kun he huomaavat, että Suomessa voi maksaa Alipayllä. Pekingiläinen Jing Yang ihmetteli Alipay-kylttiä Joulupukin pajassa Rovaniemellä. Hän ostaa Suomesta ainakin poronsarvet ja porontaljan.

Alakoululaisten puhelimet

Lapset leikkivät Snelmannin koulun sisäpihalla Helsingissä.
Liikunta ja leikki kuuluvat alakoululaisten välituntiin. Kuva: Petteri Juuti / Yle

Monissa alakouluissa oppilaat eivät saa käyttää puhelinta edes välitunnilla. Koulut haluavat, että lapset liikkuvat ja leikkivät yhdessä.

Opetushallitus antoi kuitenkin viime vuonna ohjeen siitä, että puhelimen käyttöä ei voi kouluissa kokonaan kieltää. Nyt koulut miettivät, miten asia ratkaistaan.

Kaikki oppilaat eivät halua, että puhelinta saa käyttää ihan vapaasti, koska puhelinta voi käyttää myös esimerkiksi kiusaamiseen.

Rautatientorin rotat

rotta, helsinki
Rottia Rautatientorilla Helsingissä. Kuva: Ella Mikkola/ Yle

Helsingin Rautatientorilla on rottaongelma. Aleksis Kiven patsaan ympärillä on paljon rottia, koska joku tuo niille ruokaa.

Rotat kuitenkin sotkevat ympäristöä. Siksi Helsingin kaupunki haluaa rotat pois Aleksis Kiven patsaalta. Kaupunki päättää ehkä jo tammikuussa, mitä rotille tehdään.

Sulkavan kerrostalo

Sulkavan ensimmäiinen kerrostalo valmistuu heinäkuussa.
Sulkavan ensimmäinen kerrostalo valmistuu kesällä. Kuva: Jukka Partanen

Vielä uutinen pienestä Sulkavan kunnasta. Sulkavalla alkaa uusi aika, kun kunnan ensimmäinen kerrostalo valmistuu kesällä.

Talossa on 4 kerrosta ja hissi. Tähän asti Sulkavalla on ollut vain yksi hissi, joka on kunnantalolla.

Sulkavalaiset ovat ylpeitä kunnan ensimmäisestä kerrostalosta. Sulkavalla asuu alle 3000 ihmistä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä