Torstai 12.12.2019 (radio)


Marin Brysselissä

Pääministeri Sanna Marin Euroopan unionin huippukokouksessa Brysselissä.
Pääministeri Sanna Marin. Kuva: Kenzo Tribouillard / AFP / Lehtikuva

Suomen pääministeri Sanna Marin on osallistunut EU-huippukokoukseen Brysselissä. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Marin edusti Suomea EU-huippukokouksessa. Marin on ollut pääministeri vasta pari päivää.

Huippukokouksessa ovat mukana kaikkien EU-maiden johtajat. Suomen pääministeri on kertonut heille, minkälaista budjettia Suomi ehdottaa Euroopan unionille. Suomi on tehnyt budjettiehdotuksen, koska Suomi on tänä syksynä Euroopan unionin puheenjohtajamaa.

Suomen budjettiehdotus on saanut kritiikkiä. Monet sanovat, että Suomi haluaa antaa liikaa rahaa maataloudelle. Monessa muussa asiassa Suomi haluaa säästää EU:n rahoja.

Britannian vaalit

Boris Johnson vasaroi Brexit-kyltin kannattajansa pihalle Benfleetissa 11. joulukuuta.
Konservatiivien johtaja Boris Johnson lupaa nopean brexitin. Kuva: Ben Stansall / AFP

Britit ovat torstaina äänestäneet parlamenttivaaleissa. Vaalit oli pakko järjestää, koska Britannian parlamentti ei pystynyt päättämään brexitistä eli Britannian EU-erosta.

Konservatiivipuolue lupaa äänestäjille, että Britannia eroaa Euroopan unionista nopeasti. Konservatiivien johtaja Boris Johnson on Britannian pääministeri, ja hän neuvotteli erosopimuksen EU:n kanssa syksyllä. Kaikki on valmista nopeaa eroa varten, sanoo Johnson.

Työväenpuolueen mielestä Johnsonin erosopimus on huono. Työväenpuolue lupaa neuvotella uuden sopimuksen, jos se voittaa vaalit. Sen jälkeen britit saavat vielä äänestää sopimuksesta ja EU-erosta.

Britanniassa on siis järjestetty parlamenttivaalit. Tärkein teema on taas ollut Britannian EU-ero, vaikka britit kannattivat EU-eroa jo vuoden 2016 kansanäänestyksessä.

Vuoden maahanmuuttajayrittäjä

Faisa Egge vastaanotti yrittäjäpalkinnon
Faisa Egge (oikealla) on Vuoden maahanmuuttajayrittäjä. Kuva: Elina Hakola / Yrittäjät

Vuoden maahanmuuttajayrittäjä on valittu. Hän on Faisa Egge.

Valinnan teki järjestö, jonka nimi on Suomen Yrittäjät. Yrittäjä tarkoittaa ihmistä, jolla on oma firma.

Faisa Eggellä on kotihoitofirma. Firma tarjoaa kotihoitoa vanhuksille ja vammaisille. Se toimii pienessä Kokkolan kaupungissa Pohjanmaalla, Länsi-Suomessa.

Palkinnon antajat sanovat, että Egge on tuonut hoitoalalle kenialaista valoisuutta ja positiivisuutta. Egge on kotoisin Keniasta.

Faisa Egge muutti Suomeen vuonna 2008. Hän teki töitä, opiskeli terveydenhoitajaksi ja perusti lopulta oman firman. Nyt Eggen firmassa on jo melkein 10 työntekijää.

Perjantain sää

Pisaroita punapajun oksassa
Etelässä voi sataa perjantaina vettä. Kuva: Anna Sirén / Yle

Perjantai on pilvinen päivä. Paikoin sataa vettä tai lunta. Lämpötila on -3 ja +3 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä