Torstai 12.9.2019 (radio)

EKP laskee talletuskorkoa

Euroopan keskuspankki Frankfurtissa.
Euroopan keskuspankki Frankfurtissa. Kuva: Ronald Wittek / EPA

Euroopan keskuspankki EKP laskee jälleen talletuskorkoa. Tarkoitus on parantaa Euroopan taloutta. Tärkein ohjauskorko pysyy 0 prosentissa.

EKP kertoo, että korot pysyvät nykyisellä tasollaan tai laskevat, kunnes inflaatiotavoite saavutetaan.

EKP ennustaa, että euromaiden talous kasvaa odotettua hitaammin. Tämän vuoden ennuste talouskasvusta on nyt 1,1 prosenttia ja ensi vuoden 1,2 prosenttia.

Kulmunin linjapuhe

Keskustan puheenjohtajaehdokas Katri Kulmuni puhui ennen puheenjohtajaäänestyksiä keskustan ylimääräisessä puoluekokouksessa Kouvolassa lauantaina 7. syyskuuta.
Keskustan puheenjohtaja Katri Kulmuni. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Keskustan uusi puheenjohtaja Katri Kulmuni on pitänyt merkittävän puheen eli linjapuheen. Hän vaatii, että Suomen hallitus päättää ensi viikolla toimista, jotka lisäävät työpaikkoja.

Kulmuni sanoo, että keskusta on valmis tekemään kaikkensa, jotta hallituksen työllisyystavoite toteutuu. Kulmuni on sitä mieltä, että keskustan tärkein tehtävä hallituksessa on pitää huolta siitä, että talous kehittyy hyvin.

Katri Kulmuni valittiin keskustan puheenjohtajaksi viime sunnuntaina.

Vanhanen sairauslomalle

Henkilökuva
Eduskunnan puhemies Matti Vanhanen. Kuva: Mikko Koski / Yle

Eduskunnan puhemies Matti Vanhanen on jäänyt sairauslomalle. Häneltä on leikattu munuaissyöpä.

Vanhanen on kärsinyt terveysongelmista. Hän joutui sairaalaan sydämen rytmihäiriöiden takia marraskuussa 2017.

Helmikuussa Vanhanen sai huimauskohtauksen kesken vaalitilaisuuden Espoossa.

Saamelaiset

Gákti ja silki
Suomessa tiedetään liian vähän saamelaisista. Kuva: Vesa Toppari / Yle

Saamelaisuudesta tiedetään Suomessa liian vähän. Näin toteaa Euroopan rasismin vastainen komissio.

Komissio sanoo, että esimerkiksi Suomen kouluissa pitää opettaa enemmän saamelaisista. Raportissa todetaan, että opetuksen lisääminen voi vähentää saamelaisten kokemaa vihapuhetta.

Saamelaiset toivovat, että Suomessa esimerkiksi juhlittaisiin laajemmin saamelaisten kansallispäivää.

Lyijyhaulit metsästyksessä

Sorsastuskauden saalista.
Sorsastuskauden saalista Kuva: Mari Nupponen / Yle

Vesilintujen metsästäjät käyttävät edelleen lyijyhauleja.

Joiltakin metsästäjiltä löytyi valvonnassa lyijyhauleja, joiden käyttö on ollut Suomessa kiellettyä jo yli 20 vuotta. Lyijyhaulit ovat myrkyllisiä. Esimerkiksi merikotka kuolee usein lyijymyrkytykseen.

Vesilintujen metsästyskausi alkoi elokuun 20. päivä. Valvontaa jatketaan koko metsästyskauden ajan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä