Torstai 13.10.2016 (radio)

Thaimaan kuningas kuoli

Bhumibol Adulyadej
Thaimaan kuningasperhe. Keskellä kuningas Bhumibol. Kuva: Pongmanat Tasiri / EPA

Thaimaan kuningas Bhumibol on kuollut. Bhumibol oli 88-vuotias. Hän oli Thaimaan kuningas noin 70 vuotta.

Thaimaalaiset ovat surullisia kuninkaan kuoleman takia. Ihmiset itkivät kaduilla, kun tieto kuninkaan kuolemasta tuli. Thaimaan virkamiehillä alkoi vuoden suruaika.

Thaimaan uusi kuningas on Bhumibolin poika, 63-vuotias Vajiralongkorn.

Bob Dylan saa Nobelin

Bob Dylan
Bob Dylan. Kuva: Vi Khoa / EPA

Amerikkalainen lauluntekijä Bob Dylan saa kirjallisuuden Nobel-palkinnon. Dylan on kirjoittanut lauluja, jotka ovat uudistaneet runoutta. Niin sanoo Ruotsin akatemia, joka päätti palkinnosta.

Bob Dylan on kirjoittanut ja esittänyt lauluja jo yli 50 vuotta. Dylan on 75-vuotias.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun kirjallisuuden Nobel-palkinto menee taiteilijalle, joka ei kirjoita kirjoja tai näytelmiä.

Kirjallisuuden Nobel-palkinto on noin 860 000 euroa.

Terroristit vapauttivat tyttöjä

Nigerialaiset osoittivat mieltään siepattujen koulutyttöjen puolesta vuosipäivänä.
Nigerialaiset toivovat, että kaikki tytöt pääsevät pois terroristien luota. Kuvassa mielenosoitus tyttöjen puolesta. Kuva: EPA

Terroristijärjestö Boko Haram on vapauttanut 21 tyttöä Nigeriassa, Afrikassa. Tytöt olivat Boko Haramin vankeja 2 vuotta.

Yli 200 tyttöä on vielä kateissa. Nigerian viranomaiset eivät tiedä, missä tytöt ovat.

Boko Haramin terroristit ottivat vangiksi 270 koululaista vuonna 2014.

Boko Haram on islamilainen terroristijärjestö, joka taistelee Nigerian hallitusta vastaan.

Puolukka tuo terveyttä

punaista kypsää puolukkaa laatikoissa
Vain pieni osa puolukan sadosta poimitaan talteen Kuva: Anne Rahjola / Yle

Puolukka on Suomen metsien yleisin marja.

Arktiset Aromit - järjestöstä kerrotaan, että puolukka on tosi terveellinen marja. Puolukassa on esimerkiksi paljon kuituja ja vähän energiaa. Puolukka antaa suojaa esimerkiksi sydänsairauksia, syöpää ja lihavuutta vastaan.

Arktiset Aromit - järjestö sanoo, että puolukkaa ei vielä tunneta maailmalla. Järjestö kuitenkin uskoo, että puolukka sopii hyvin esimerkiksi aasialaiseen ruokapöytään.

Suomen metsissä kasvaa joka vuosi noin 250 miljoonaa kiloa puolukkaa. Vain pieni osa sadosta poimitaan syksyllä talteen.

Kellot soivat Aleppolle

Kirkonkello Pulkkilan kirkon tapulissa.
Kirkkojen kellot soivat Aleppon uhrien muistolle. Kuva: Risto Degerman / Yle

Monet Suomen kirkot soittavat kelloja Syyrian Aleppon uhreille. Ajatus syntyi Kallion kirkossa Helsingissä.

Kelloja soitetaan joka päivä kello 17. Niin tehdään YK:n eli Yhdistyneiden kansakuntien päivään asti, joka on 24. lokakuuta.

Aleppon kaupungissa on kuollut paljon ihmisiä. Kaupunkia on pommitettu paljon Syyrian sodan aikana.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä