Torstai 13.10.2022 (radio)

Eurooppalainen ilmatorjuntajärjestelmä

Jens Stoltenberg istuu ja kuuntelee hänelle puhuvaa Suomen puolustusministeri Antti Kaikkosta.
Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg ja Suomen puolustusministeri Antti Kaikkonen keskustelevat. Kuva: Kenzo Tribouillard / AFP

Sotilasliitto Nato on jatkanut torstaina kokousta Brysselissä. Myös Suomi ja Ruotsi osallistuvat Naton kokoukseen.

Suomi ja 14 Nato-maata ovat sopineet uudesta eurooppalaisesta ilmatorjuntajärjestelmästä. Eurooppalaista ilmatorjuntajärjestelmää ehdotti Saksa. Tarkoitus on parantaa Euroopan ilmatorjuntaa ja ohjustorjuntaa yhteisillä hankinnoilla.

Puolustusministeri Antti Kaikkonen sanoo, että Suomi osallistuu yhteistyöhön jonkin verran. Mukana ovat esimerkiksi Baltian maat ja Norja. Ruotsi ei osallistu eurooppalaiseen ilmatorjuntajärjestelmän yhteistyöhön ainakaan vielä.

Ukraina

Ihmiset ovat kerääntyneet pommin kraaterin ympärille Kiovan asuinalueella.
Ihmiset katsovat Kiovassa kuoppaa, jonka pommi on tehnyt. Kuva: Dimitar Dilkoff / AFP

Venäjä on jatkanut iskuja Ukrainaan. Venäjä ampui ohjuksia torstaina aamulla taas Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan. Kiovan viranomaiset sanovat, että Venäjä ampui raketteja alueelle, joka on rakennettu tiiviisti.

Venäjä iski yöllä myös Mykolajivin kaupunkiin. Venäjä on iskenyt koko viikon ohjuksilla moniin Ukrainan kaupunkeihin.

Monet Nato-maat ovat luvanneet antaa Ukrainalle lisää ilmatorjuntajärjestelmiä.

Opiskelijat

Naulakoita, joiden luona aulassa ihmisiä.
Opiskelijat tapaavat taas paljon toisia opiskelijoita. Kuva: Risto Degerman

Opiskelijat ovat päässeet taas yliopistoihin ja korkeakouluihin lähiopetukseen. Suurin osa opiskelijoista on palannut mielellään lähiopetukseen. Osalle opiskelijoista paluu yliopistoalueelle eli kampukselle on tosi jännittävää.

Opiskelijat tottuivat opiskelemaan yksin. Monet opiskelijat asuivat kotipaikkakunnalla. Siksi heistä voi tuntua oudolta olla uudella paikkakunnalla, ja että ympärillä on paljon vieraita ihmisiä. Tilanne on erityisen jännittävä niille opiskelijoille, jotka aloittivat opiskelun korona-aikana.

Oulun yliopiston opintopsykologi Kiia Kilponen sanoo, että opiskelijalla voi kestää monta kuukautta tottua uuteen tilanteeseen.

Sähkönkäyttö

Tunnelmallisia sisustuslamppuja lähikuvassa.
Sähköä säästyy esimerkiksi, jos sammuttaa turhat valot. Kuva: Nella Nuora / Yle

Suomalaiset ovat vähentäneet sähkön käyttöä. Sähkön käyttö on vähentynyt tänä syksynä melkein 14 prosenttia viime vuoden syksystä. Näin kertoo Energiateollisuus-järjestö, joka seuraa energia-asioita Suomessa.

Myös teollisuus on vähentänyt sähkön köyttöä. Teollisuuden sähkönkäyttö väheni syyskuussa yli 4 prosenttia viime vuoden syyskuusta.

Energiateollisuus sanoo, että sähkön säästäminen on hyvä asia. Sähkön säästäminen auttaa laskemaan sähkön hintaa, kun kulutus pienenee.

Sää

Perjantain sääkartta.
Perjantaina sataa. Lännessä sade kuitenkin loppuu päivällä.

Perjantaina sataa monin paikoin vettä. Pilvisyys on runsasta. Poutaisinta on Länsi-Lapissa, jossa voi paistaa myös aurinko. Lämpötila on 7 ja 12 asteen välillä, Lapissa 3 ja 8 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä