Torstai 13.10.2022 (radio)
Eurooppalainen ilmatorjuntajärjestelmä
Sotilasliitto Nato on jatkanut torstaina kokousta Brysselissä. Myös Suomi ja Ruotsi osallistuvat Naton kokoukseen.
Suomi ja 14 Nato-maata ovat sopineet uudesta eurooppalaisesta ilmatorjuntajärjestelmästä. Eurooppalaista ilmatorjuntajärjestelmää ehdotti Saksa. Tarkoitus on parantaa Euroopan ilmatorjuntaa ja ohjustorjuntaa yhteisillä hankinnoilla.
Puolustusministeri Antti Kaikkonen sanoo, että Suomi osallistuu yhteistyöhön jonkin verran. Mukana ovat esimerkiksi Baltian maat ja Norja. Ruotsi ei osallistu eurooppalaiseen ilmatorjuntajärjestelmän yhteistyöhön ainakaan vielä.
Ukraina
Venäjä on jatkanut iskuja Ukrainaan. Venäjä ampui ohjuksia torstaina aamulla taas Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan. Kiovan viranomaiset sanovat, että Venäjä ampui raketteja alueelle, joka on rakennettu tiiviisti.
Venäjä iski yöllä myös Mykolajivin kaupunkiin. Venäjä on iskenyt koko viikon ohjuksilla moniin Ukrainan kaupunkeihin.
Monet Nato-maat ovat luvanneet antaa Ukrainalle lisää ilmatorjuntajärjestelmiä.
Opiskelijat
Opiskelijat ovat päässeet taas yliopistoihin ja korkeakouluihin lähiopetukseen. Suurin osa opiskelijoista on palannut mielellään lähiopetukseen. Osalle opiskelijoista paluu yliopistoalueelle eli kampukselle on tosi jännittävää.
Opiskelijat tottuivat opiskelemaan yksin. Monet opiskelijat asuivat kotipaikkakunnalla. Siksi heistä voi tuntua oudolta olla uudella paikkakunnalla, ja että ympärillä on paljon vieraita ihmisiä. Tilanne on erityisen jännittävä niille opiskelijoille, jotka aloittivat opiskelun korona-aikana.
Oulun yliopiston opintopsykologi Kiia Kilponen sanoo, että opiskelijalla voi kestää monta kuukautta tottua uuteen tilanteeseen.
Sähkönkäyttö
Suomalaiset ovat vähentäneet sähkön käyttöä. Sähkön käyttö on vähentynyt tänä syksynä melkein 14 prosenttia viime vuoden syksystä. Näin kertoo Energiateollisuus-järjestö, joka seuraa energia-asioita Suomessa.
Myös teollisuus on vähentänyt sähkön köyttöä. Teollisuuden sähkönkäyttö väheni syyskuussa yli 4 prosenttia viime vuoden syyskuusta.
Energiateollisuus sanoo, että sähkön säästäminen on hyvä asia. Sähkön säästäminen auttaa laskemaan sähkön hintaa, kun kulutus pienenee.
Sää

Perjantaina sataa monin paikoin vettä. Pilvisyys on runsasta. Poutaisinta on Länsi-Lapissa, jossa voi paistaa myös aurinko. Lämpötila on 7 ja 12 asteen välillä, Lapissa 3 ja 8 asteen välillä.