Torstai 13.1.2022
Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".
1.Kuinka monta uutta koronatartuntaa todettiin torstaina?
Oikea vastaus:
Yli 14 000.
2.Onko se paljon?
Oikea vastaus:
Kyllä, se on enemmän kuin koskaan ennen 1 päivässä.
3.Mikä on koronakaranteenin tarkoitus?
Oikea vastaus:
Tarkoitus on, että koronapotilas ei levitä koronaa.
4.Kuinka paljon koronakaranteeni lyhenee?
Oikea vastaus:
Se on ollut 10 päivää, nyt se lyhenee 5 ja 10 päivän välille.
5.Kuinka moni kävi äänestämässä aluevaalien ensimmäisenä ennakkoäänestyspäivänä?
Oikea vastaus:
Noin 146 000 ihmistä.
6.Missä ennakkoäänestyspaikkoja on?
Oikea vastaus:
Esimerkiksi kirjastoissa ja ennakkoäänestysbusseissa.
7.Mitä hyötyä on Ylen vaalikoneesta?
Oikea vastaus:
Äänestäjä voi löytää sen avulla hyvän ehdokkaan.
8.Toimiiko vaalikone vain suomeksi ja ruotsiksi?
Oikea vastaus:
Ei, se toimii myös englannin, venäjän ja arabian kielellä.
9.Mistä saa tietoa siitä, miten Suomessa äänestetään?
Oikea vastaus:
Nettiosoitteesta selkokeskus.fi.
10.Minkä kielen koira osaa erottaa muista kielistä?
Oikea vastaus:
Koira erottaa omistajan äidinkielen muista kielistä.
11.Miten se näkyi magneettikuvissa?
Oikea vastaus:
Omistajan äidinkieli aktivoi koiran aivoissa eri alueen kuin vieras kieli.
12.Mikä on lämpötila perjantaina?
Oikea vastaus:
-6 ja +3 asteen välillä.