Torstai 13.12.2018 (radio)


Trafin pääjohtaja

Mia Nykopp
Mia Nykopp. Kuva: Handout / Lehtikuva

Trafi-viraston pääjohtaja eroaa. Pääjohtaja Mia Nykopp kertoi erosta torstaina.

Trafi on Liikenteen turvallisuusvirasto. Se esimerkiksi kehittää liikenteen turvallisuutta.

Pääjohtaja eroaa, koska ihmisten ajokorttitiedot eivät ole olleet turvassa Trafin sähköisessä palvelussa.

Palvelu suljettiin, ja se avataan taas vähitellen, kun tiedot saadaan turvaan.

Turkin junaonnettomuus

Onnettomuuden tuhot näkyvät päivänvalossa Turkin Ankarassa 13. joulukuuta.
Junaonnettomuus tapahtui lähellä Marsandizin rautatieasemaa Ankarassa. Kuva: Adem Altan / AFP

Turkissa on tapahtunut paha junaonnettomuus. Ainakin 9 ihmistä kuoli ja melkein 50 ihmistä loukkaantui.

Onnettomuus tapahtui Turkin pääkaupungissa Ankarassa. Juna törmäsi ensin huoltoveturiin ja sen jälkeen jalankulkusiltaan. Silta romahti junan päälle.

Turkin poliisi on pidättänyt 3 rautateiden työntekijää. Epäillään, että he eivät ole tehneet työtä tarpeeksi hyvin.

Google-haku

Kissa katselee Googlen hakusivua.
Kuva: John G. Mabanglo / EPA

Google on kertonut, mistä asioista ihmiset ovat hakeneet tietoa tänä vuonna. Google on maailman suurin hakukonefirma.

Suomalaiset googlasivat tänä vuonna tietoa esimerkiksi presidentinvaaleista. Suomessa oli presidentinvaalit tämän vuoden alussa.

Suomalaisia kiinnosti myös Helsingin uusi kirjasto Oodi. Oodi avattiin nyt joulukuussa.

Kesällä suomalaisia kiinnosti hotelli ja ravintola Kalastajatorppa. USA:n presidentti Donald Trump asui Kalastajatorpassa, kun hän tapasi Venäjän presidentin Helsingissä. Tapaaminen oli heinäkuussa.

Kesä oli myös tosi kuuma. Siksi monet suomalaiset googlasivat esimerkiksi, miten viilennetään huonetta ja miten hoidetaan lämpöhalvausta.

Lucia

Presidentti Sauli Niinistö ja puoliso rouva Jenni Haukio vastaanottavat perinteiset joulutervehdykset Mäntyniemessä 19.joulukuuta.
Lucia vierailee myös presidentin luona. Tämä kuva on viime vuodelta. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Torstaina on vietetty Lucian päivää.

Suomen Lucia kruunattiin Helsingin tuomiokirkossa. Lucian päähän pantiin kynttiläkruunu. Sen jälkeen Lucia kulki Helsingin keskustan läpi suuressa kulkueessa.

Suomen Lucia on tänä vuonna Elin Qvist. Hän on 19-vuotias ja kotoisin Kauniaisista.

Lucia on tärkeä ruotsinkielisille suomalaisille eli suomenruotsalaisille. Esimerkiksi monissa ruotsinkielisissä kouluissa vietetään Lucia-juhlaa.

Lucia vierailee talven aikana esimerkiksi hoitokodeissa ja vie iloa vanhuksille. Sanotaan, että Lucia tuo valoa pimeään talveen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä