Torstai 13.2.2020 (radio)

Finnair aloittaa yt-neuvottelut

Finnairin lentokoneita Helsinki-Vantaan lentokentällä
Finnair keskeytti Kiinan-lentonsa helmikuun alussa. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Lentofirma Finnair aloittaa yt-neuvottelut.

Neuvotteluissa arvioidaan, onko kaikille lentäjille tarpeeksi töitä. Lentäjiä ei kuitenkaan aiota irtisanoa.

Yt-neuvottelut alkavat ensi viikolla. Neuvottelut koskevat kaikkia Finnairin kaukoliikenteen lentäjiä.

Yt-neuvottelujen syynä on koronavirus. Finnair on perunut kaikki lennot Kiinaan maaliskuun loppuun saakka. Yhteensä peruttuja lentoja on noin 200.

Uutisen kertoi ensin Iltalehti.

Lomailijan riski saada koronavirus on pieni

Mies ja nainen matkatavaroineen lentokentällä, molemmilla hengityssuojaimet.
Lomailijoiden riski saada koronavirustartunta on pieni, ellei matkusta Kiinaan. Kuva: AKM Images / GSI Media / AOP

Matkailijan riski saada koronavirus ulkomailla on hyvin pieni. Vain Kiinassa riski on iso. Näin arvioi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.

Suurin osa sairastuneista ihmisistä asuu Kiinassa. Koronavirukseen on kuollut noin 1400 ihmistä. Vain 1 ihminen on kuollut Kiinan ulkopuolella.

Suuri Journalistipalkinto

Antti Kuronen.
Antti Kuronen. Kuva: Yle

Suurten journalistipalkintojen ehdokkaat on kerrottu.

Vuoden journalistiksi on ehdolla Ylen toimittaja Antti Kuronen. Muut ehdokkaat ovat Imagen Sonja Saarikoski ja Helsingin Sanomien Paavo Teittinen.

Vuoden jutuksi ovat ehdolla Ylen juttusarja vanhusten hoivakotien ongelmista, Helsingin Sanomien juttu Veijo Baltzarin kultista, sekä Iltasanomien ja Taloussanomien juttu Instru Optiikan koulutustilaisuudesta.

Lisäksi palkitaan Vuoden journalistinen teko ja Vuoden journalistinen pomo.

Suuri Journalistipalkinto on Suomen tärkein toimittajapalkinto.

Yle Radio Suomi on suosituin radiokanava

Mies kuulokkeet päässään.
Radio tavoittaa viikoittain 91 prosenttia suomalaisista. Kuva: Airi Saastamoinen / Yle

Radion kuuntelua on tutkittu.

Suomessa kuunnellaan eniten Yle Radio Suomea. Seuraavaksi suosituin kanava on Radio Nova.

Ihmiset kuuntelivat viime vuonna radiota keskimäärin 2 tuntia 40 minuuttia päivässä. Radiota kuuntelee päivittäin 69 prosenttia suomalaisista. Eniten radiota kuuntelevat iäkkäät ihmiset.

Saimaannorpan kuutit ovat vaarassa

norppa ja lokki
Saimaannorppa. Kuva: Juha Metso / AOP

Saimaannorpan kuutit eli poikaset ovat vaarassa.

Kuutit syntyvät helmi-maaliskuun vaihteessa. Kuutti tarvitsee lunta ja jäätä. Nyt lunta ja jäätä on Etelä-Saimaalla tosi vähän.

Saimaannorppa synnyttää poikaset pesään, jonka se on kaivanut lumeen.

Pesä antaa kuuteille suojaa. Jopa puolet kuuteista voi kuolla, jos pesiä ei ole.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä