Torstai 13.5.2021 (radio)


Eduskunta

Perussuomalaisia valmistautumassa eduskunnan täysistuntoon. Elpymispakettikeskustelu.
Perussuomalaiset vastustavat EU:n elvytyspakettia. Kuva: Jani Saikko / Yle

Keskustelu EU:n elvytyspaketista jatkuu eduskunnassa.

Tilanne eduskunnassa eli Suomen parlamentissa on epätavallinen. Eduskunta on keskustellut elvytyspaketista jo monta päivää, ja keskustelu on jatkunut myös yöllä.

Puhujat ovat perussuomalaisia. He eivät hyväksy EU:n elvytyspakettia. Siksi he jatkavat puheita, jotta eduskunta ei vielä pääse äänestämään elvytyspaketista.

EU:n elvytyspaketti on 750 miljardia euroa. Euroopan unioni haluaa antaa rahaa EU-maille, jotka ovat kärsineet koronasta. Tarkoitus on saada vauhtia Euroopan talouteen.

Koronaluvut

Terveydenhoitaja valmistelee rokoteannoksia rokotepulloista.
Noin 2 miljoonaa suomalaista on jo saanut koronarokotuksen. Kuva: Tarmo Niemi/Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on kertonut, että Suomessa on 262 uutta koronatartuntaa.

Noin 2 miljoonaa suomalaista on jo saanut koronarokotuksen. Se tarkoittaa, että melkein 37 prosenttia suomalaisista on rokotettu koronaa vastaan ainakin kerran.

Helatorstai

Porvoon tuomiokirkko
Helatorstai on kirkollinen juhlapäivä. Kuva: Markku Rantala / Yle

Suomessa on vietetty helatorstaita.

Helatorstai on yksi kristillisistä juhlapäivistä. Helatorstaita vietetään 40 päivää pääsiäisen jälkeen.

Helatorstai on Suomessa arkipyhä. Se tarkoittaa, että monilla on vapaapäivä keskellä viikkoa.

Helatorstaina monet työpaikat ja oppilaitokset ovat kiinni.

Id al-fitr

Kuvassa on Nadia Hellstenin valmistelema marokkolainen herkkupöytä.
Marokkolainen id al-fitr -juhlan herkkupöytä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Myös muslimien juhla id al-fitr on alkanut. Muslimit viettävät id al-fitriä, kun paastokuukausi ramadan loppuu.

Koronan takia monet muslimit juhlivat vain oman perheen kanssa. Id al-fitr jatkuu lauantaihin asti.

Suomessa asuu kymmeniä tuhansia muslimeja. Tarkkaa määrää ei kuitenkaan tiedetä.

Kukanpäivä

Kevätkukkia siirtolapuutarhassa.
Kukanpäivän aikaan Suomen lunto alkaa kukkia. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Torstaina on ollut myös kukanpäivä. Kukanpäivä oli ennen tärkeä juhlapäivä ylioppilaille.

Ylioppilaat kokoontuivat kukanpäivänä yhteiseen juhlaan ulkona ja nauttivat kesän tulosta.

Erityisen tärkeä oli kukanpäivän juhla vuonna 1848. Silloin juhlassa esitettiin ensimmäisen kerran Maamme-laulu, josta myöhemmin tuli Suomen kansallislaulu.

Sää

sääkartta
Kuva: Yle

Kukanpäivän sää on ollut tänä vuonna lämmin ja aurinkoinen. Lämpötila on ollut noin 25 astetta suuressa osassa maata.

Loppuviikon aikana sää vähän kylmenee, mutta lämpötila on vielä noin 20 astetta. Myös sadekuurot ovat loppuviikolla mahdollisia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä