Torstai 13.6.2019 (radio)


Yhteishaun valinnat

Ilmastointi.
65 000 hakijaa sai opiskelupaikan. Kuva: Simo Pitkänen / Yle

Ammatillisen koulutuksen ja lukioiden uudet opiskelijat on valittu. Melkein 65 000 hakijaa sai opiskelupaikan kevään yhteishaussa.

Pieni osa hakijoista ei saanut opiskelupaikkaa. 4000 hakijaa jäi ilman paikkaa ammatillisessa koulutuksessa, ja 3000 hakijaa jäi ilman lukiopaikkaa.

Lukiot järjestävät kuitenkin lisähakuja, ja ammatillisessa koulutuksessa on jatkuva haku. Jatkuvassa haussa hakija voi hakea opiskelemaan myös yhteishaun ulkopuolella.

Hyökkäys öljylaivoja vastaan

Norjalaisen varustamon tankkeri Front Altair palaa Omaninlahdella.
Öljylaiva syttyi tuleen Omaninlahdella. Kuva: IRIB / EPA

Omaninlahdella on hyökätty 2 öljylaivaa vastaan. Omaninlahti on lähellä Persianlahtea.

Toinen laivoista oli norjalainen, ja toinen oli panamalainen. Ainakin toinen laivoista syttyi hyökkäyksessä tuleen. Laivojen miehistöt pelastettiin.

Alueella on tehty hyökkäyksiä laivoja vastaan myös aikaisemmin.

Hongkongin mielenosoitukset

Mielenosoittajat ovat rakentaneet barrikadeja Hongkongissa.
Mielenosoittajia Hongkongin kaduilla. Kuva: Jerome Favre / EPA

Hongkongissa on isoja mielenosoituksia. Mielenosoittajat ovat tapelleet poliisin kanssa. Keskiviikkona yli 70 ihmistä joutui sairaalaan.

Mielenosoittajat ovat vihaisia uuden lakisuunnitelman takia. Jos laki tulee voimaan, Hongkong voi luovuttaa Manner-Kiinaan ihmisiä, joita epäillään rikoksesta.

Hongkong on Kiinan erityishallintoalue. Hongkongilla on esimerkiksi omat lait. Hongkongin asukkailla on myös vapauksia, joita mannerkiinalaisilla ei ole. Hongkongin asukkaat haluavat pitää niistä kiinni.

Sarja maahanmuuttajanuorista

17 - sytten -sarjan päähenkilöt
Sytten-sarjan päähenkilö Abdi ja tämän ystäviä. Kuva: Bendik Stalheim Møller / NRK

Yle Areenaan on tullut uusi norjalainen nettisarja nuorille. Sarjan nimi on 17 - Sytten.

Sarja kertoo somaliäidin 17-vuotiaasta pojasta Abdista. Abdi asuu lähiössä Norjan pääkaupungissa Oslossa.

Sarja on tehty yhdessä maahanmuuttajanuorten kanssa. Siksi sarja on uskottava, sanovat helsinkiläiset Mohamed Hassan ja Abdirashid Mahamed. He ovat samanikäisiä kuin sarjan Abdi.

Yle pyysi Mohamedia ja Abdirashidia katsomaan sarjan. Pojat sanovat, että sarjassa tapahtuu samanlaisia asioita kuin normaalissa elämässä. Myös kuvauspaikka muistuttaa Helsingin Kontulaa, jossa he itse asuvat.

Mohammedin ja Abdirashidin mielestä tarvitaan enemmän sarjoja, jotka kertovat maahanmuuttajanuorten elämästä.

17 - Sytten

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä