Torstai 13.9.2018 (radio)


Alkoholin kulutus vähenee

työntekijä täyttää kaupan juomahyllyä.
Kauppoihin on tullut uusia alkoholijuomia, mutta alkoholin kulutus on laskenut. Kuva: Markku Rantala / Yle

Suomalaiset juovat alkoholia vähemmän kuin ennen. Alkuvuoden aikana suomalaiset kuluttivat alkoholia melkein prosentin vähemmän kuin vuosi sitten.

Alkoholin kulutus on vähentynyt jo monen vuoden ajan. Tilanne ei ole muuttunut, vaikka tämän vuoden alussa ruokakauppoihin tuli uusia alkoholijuomia.

Ruokakaupat saavat nyt myydä vahvempia alkoholijuomia kuin ennen. Kuitenkin vain long drink -juomien eli lonkeron myynti on kasvanut. Esimerkiksi oluen ja siiderin myynti on vähentynyt.

Huonokuntoiset koulut

Lapsia opiskelemassa Pelkosenniemen koulun väistötilassa.
Pelkosenniemen koululaiset opiskelevat nyt vanhassa pankissa. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Monet koululaiset käyvät koulua väistötiloissa. Väistötilaa tarvitaan, kun oikeaa koulurakennusta ei voida käyttää.

Esimerkiksi Pelkosenniemellä koululaiset käyvät koulua vanhassa pankissa. Rakennuksessa ei ole esimerkiksi liikuntatiloja.

Väistötilaa tarvitaan tavallisesti siksi, että koulurakennuksen sisäilma on epäterveellistä. Ilmassa voi olla esimerkiksi hometta.

Valtion mielestä kuntien pitää korjata koulurakennuksia nopeammin. Tällä hetkellä melkein 50 000 koululaista on väistötiloissa.

Myrsky Pohjois-Amerikassa

Ihmiset ovat suojanneet ikkunoita ennen myrskyn tuloa. Kuva: Nina Svahn / Yle

Voimakas myrsky lähestyy Pohjois-Amerikkaa. Hirmumyrsky Florence tulee mereltä kohti rannikkoa. Myrsky iskee USA:n itärannikolle perjantaiaamuna Suomen aikaa.

USA:n asukkaat ovat valmistautuneet myrskyyn. He ovat ostaneet varastoon vettä, ruokaa ja bensiiniä.

Monet ovat lähteneet myrskyä pakoon. Viranomaiset kehottavat yli miljoonaa ihmistä lähtemään pois kodista.

Myrsky Aasiassa

Filippiiniläinen työntää vesikanistereita kärryssä.
Ihmiset ostavat varastoon vettä, ennen kuin myrsky iskee Filippiineille. Kuva: Francis R. Malasig / EPA

Myös Aasiassa on kova myrsky. Hirmumyrsky lähestyy nyt Filippiinejä. Myrsky iskee Filippiineille ehkä lauantaina.

Myrsky uhkaa aluetta, jolla asuu yli miljoona ihmistä. Tuhansia ihmisiä on siirretty turvaan myrskyn tieltä. Myös kouluja on suljettu.

Kuninkaallinen vieras

Tanskan prinsessa Mary vierailulla Helsingissä 13.9.
Tanskan kruununprinsessa Mary Helsingissä. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Suomi on saanut kuninkaallisen vieraan Tanskasta. Tanskan kruununprinsessa Mary tuli Suomeen torstaina. Mary on Tanskan kruununprinssi Frederikin puoliso.

Tänä vuonna on kulunut 100 vuotta siitä, kun Tanska tunnusti Suomen itsenäisyyden. Siksi kruununprinsessa vierailee Suomessa nyt.

Torstaina kruununprinsessa Mary on ollut Helsingissä, ja perjantaina hän vierailee Turussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä