Torstai 14.11.2019 (radio)


Moitteita Suomelle

Maahanmuuttoviraston kyltti Helsingissä.
Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Suomi on rikkonut Euroopan ihmisoikeussopimusta. Näin sanoo Euroopan ihmisoikeustuomioistuin. Sen tehtävä on valvoa, että maat noudattavat ihmisoikeussopimusta.

Tuomioistuin sanoo, että Suomi rikkoi ihmisoikeussopimusta irakilaisen miehen tapauksessa. Mies ei saanut Suomesta turvapaikkaa, ja hänen piti palata takaisin Irakiin. Irakissa hänet tapettiin. Tämä tapahtui vuonna 2017.

Tuomioistuin sanoo, että Suomi ei arvioinut tilannetta tarpeeksi hyvin. Siksi Suomen pitää maksaa miehen tyttärelle 20 000 euroa korvauksia.

Tukea lakkolaisille

sateenvarjo jossa lukee isolla lakko ja muita lakkoilijoita
Postilakko alkoi maanantaina. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Postin työntekijät saavat tukea muiden alojen työntekijöiltä. Postin työntekijät ovat lakossa, koska heillä on riitaa työantajan kanssa esimerkiksi palkasta.

Lakkolaiset saavat tukea esimerkiksi rautatiealan työntekijöiltä. Rautatiealan työntekijät aikovat pysäyttää tavarajunat ensi viikolla tiistai-iltana, jos postilakko jatkuu. Tavarajunat seisovat keskiviikkoiltaan asti.

Tavaraliikenteen pysäyttäminen on rautatiealan ammattiliiton keino tukea postialan ammattiliittoa. Myös monet muut ammattiliitot aikovat tukea lakkolaisia, jos postilakko jatkuu.

Postilakkoon yritetään löytää ratkaisua perjantaina.

Jännitystä Suomelle

Huuhkajat, Helsinki, 02.09.2019
Suomen jalkapallojoukkueen pelaajia. Keskellä Glen Kamara ja Teemu Pukki. Kuva: Antti Haanpää / Yle

Suomella on perjantaina tärkeä jalkapallopeli. Suomen miesten joukkue pelaa Lichtensteinia vastaan. Jos Suomi voittaa Lichtensteinin, Suomi pääsee jalkapallon Euroopan mestaruuskilpailuihin.

Suomi ei ole vielä koskaan päässyt tärkeisiin jalkapallokilpailuihin. Siksi perjantai-illan peli on iso tapahtuma suomalaisille. Peli pelataan Helsingissä.

Kyykkyharjoittelua lapsille

juniorijääkiekkoilija Sisu Tyni
11-vuotias jääkiekkoilija Sisu Tyni harjoittelee kyykkyasentoa. Kuva: Antro Valo / Yle

Kyykkyasento on kouluikäisille lapsille nykyään vaikea. Kyykkyasennossa polvet ovat koukussa.

Monet lapset esimerkiksi kaatuvat, kun he yrittävät mennä kyykkyasentoon. Esimerkiksi 16 prosenttia viidesluokkalaisista pojista ei pääse kunnolla kyykkyyn.

Kyykkyasento vaatii lihasvoimaa. Elämä on kuitenkin nykyään niin helppoa, että kyykkyyn meneminen on monille vaikeaa.

Kyykkyasento on vaikea myös monille lapsille, jotka harrastavat liikuntaa. Asiantuntijat sanovat, että liikuntaa harrastetaan liian yksipuolisesti. Tarvitaan enemmän voimaharjoittelua.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä