Torstai 14.1.2021 (radio)
Hallituksen koronalinja
Suomen hallitus on pohtinut koronatilannetta. Hallitus haluaa estää sen, että muuntunut koronavirus alkaa levitä Suomessa.
Muuntunut koronavirus on vaarallinen, koska se tarttuu helposti ja leviää nopeasti. Muuntunutta koronavirusta on jo monissa maissa.
Siksi Suomi aikoo ohjata koronatestiin kaikki matkustajat, jotka tulevat Suomeen. Lisäksi matkustamista ulkomaille halutaan vähentää.
Näin Suomi haluaa estää sen, että muuntunut koronavirus alkaa levitä myös täällä.
Suomen koronaluvut

Suomessa on torstaina raportoitu 6 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut yhteensä 616 ihmistä koronan takia.
Lisäksi torstaina kerrottiin, että Suomessa on 258 uutta koronatartuntaa.
Alkon myynti
Alkon myynti on kasvanut. Alkon myynti kasvoi viime vuonna koronan takia.
Viinien myynti kasvoi 15 prosenttia, ja väkevien alkoholijuomien myynti kasvoi 10 prosenttia.
Alko arvioi, että myynti kasvoi juuri koronan takia. Korona-aikana suomalaiset eivät ole tehneet matkoja ulkomaille. Siksi myös alkoholin ostaminen ulkomailta on vähentynyt.
Koronan takia myös ravintolat olivat pitkään kiinni viime vuonna. Siksi alkoholin nauttiminen siirtyi ravintoloista koteihin.
Sinikka Nopola kuoli
Kirjailija Sinikka Nopola on kuollut.
Nopola kirjoitti noin 80 kirjaa. Monet muistavat Nopolan erityisesti lastenkirjoista.
Sisarukset Sinikka ja Tiina Nopola kirjoittivat yhdessä Heinähattu ja Vilttitossu -kirjat ja Risto Räppääjä -kirjat. Risto Räppääjästä on tehty myös elokuvia.
Sinikka Nopola oli 67-vuotias. Hän kuoli Helsingissä vaikean sairauden takia.
Liselott Lindström palkittiin
Ylen toimittaja Liselott Lindström saa Topelius-palkinnon. Topelius-palkinto annetaan Suomessa joka vuosi menestyneelle ruotsinkieliselle toimittajalle.
Liselott Lindström on Ylen Afrikka-toimittaja. Hän on kertonut suomalaisille Afrikan tapahtumista ruotsiksi ja suomeksi.
Lindström on antanut suomalaisille tietoa sellaisista Afrikan maista, joissa eurooppalaiset toimittajat harvoin käyvät.
Sää
Kireä pakkanen jatkuu perjantaina Etelä-Suomessa. Pakkasta on jopa 25 astetta.
Maan keski- ja pohjoisosassa pakkanen heikkenee. Lapissa pakkasta on perjantaina alle 10 astetta.
Viikonloppuna pakkanen heikkenee myös etelässä.