Torstai 14.1.2021 (radio)


Hallituksen koronalinja

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru.
Ministeri Krista Kiuru kertoi hallituksen suunnitelmista torstaina. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Suomen hallitus on pohtinut koronatilannetta. Hallitus haluaa estää sen, että muuntunut koronavirus alkaa levitä Suomessa.

Muuntunut koronavirus on vaarallinen, koska se tarttuu helposti ja leviää nopeasti. Muuntunutta koronavirusta on jo monissa maissa.

Siksi Suomi aikoo ohjata koronatestiin kaikki matkustajat, jotka tulevat Suomeen. Lisäksi matkustamista ulkomaille halutaan vähentää.

Näin Suomi haluaa estää sen, että muuntunut koronavirus alkaa levitä myös täällä.

Suomen koronaluvut

Koronatestinäytteitä putkissa.
Koronatapaukset löydetään koronatesteissä. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Suomessa on torstaina raportoitu 6 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut yhteensä 616 ihmistä koronan takia.

Lisäksi torstaina kerrottiin, että Suomessa on 258 uutta koronatartuntaa.

Alkon myynti

Paljon alkoholipulloja
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Alkon myynti on kasvanut. Alkon myynti kasvoi viime vuonna koronan takia.

Viinien myynti kasvoi 15 prosenttia, ja väkevien alkoholijuomien myynti kasvoi 10 prosenttia.

Alko arvioi, että myynti kasvoi juuri koronan takia. Korona-aikana suomalaiset eivät ole tehneet matkoja ulkomaille. Siksi myös alkoholin ostaminen ulkomailta on vähentynyt.

Koronan takia myös ravintolat olivat pitkään kiinni viime vuonna. Siksi alkoholin nauttiminen siirtyi ravintoloista koteihin.

Sinikka Nopola kuoli

Sinikka Nopola lumisateessa.
Sinikka Nopola. Kuva: Nella Nuora / Yle

Kirjailija Sinikka Nopola on kuollut.

Nopola kirjoitti noin 80 kirjaa. Monet muistavat Nopolan erityisesti lastenkirjoista.

Sisarukset Sinikka ja Tiina Nopola kirjoittivat yhdessä Heinähattu ja Vilttitossu -kirjat ja Risto Räppääjä -kirjat. Risto Räppääjästä on tehty myös elokuvia.

Sinikka Nopola oli 67-vuotias. Hän kuoli Helsingissä vaikean sairauden takia.

Liselott Lindström palkittiin

Liselott Lindström.
Liselott Lindström. Kuva: Hanna Nordenswan

Ylen toimittaja Liselott Lindström saa Topelius-palkinnon. Topelius-palkinto annetaan Suomessa joka vuosi menestyneelle ruotsinkieliselle toimittajalle.

Liselott Lindström on Ylen Afrikka-toimittaja. Hän on kertonut suomalaisille Afrikan tapahtumista ruotsiksi ja suomeksi.

Lindström on antanut suomalaisille tietoa sellaisista Afrikan maista, joissa eurooppalaiset toimittajat harvoin käyvät.

Sää

Jääkiteitä ikkunassa
Kuva: Pekka Sipilä / Yle

Kireä pakkanen jatkuu perjantaina Etelä-Suomessa. Pakkasta on jopa 25 astetta.

Maan keski- ja pohjoisosassa pakkanen heikkenee. Lapissa pakkasta on perjantaina alle 10 astetta.

Viikonloppuna pakkanen heikkenee myös etelässä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä