Torstai 14.5.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Koska firmat voivat hakea valtiolta yritystukea?

Oikea vastaus:

Ehkä kuun vaihteessa.

2.Millaiset yritykset voivat hakea tukea?

Oikea vastaus:

Yritykset, jotka ovat kärsineet koronasta ja liikevaihto on pudonnut paljon.

3.Mitä tuella halutaan saavuttaa?

Oikea vastaus:

Tuella halutaan estää konkurssit.

4.Kuinka suuri osa suomalaisista on maskipakon kannalla?

Oikea vastaus:

11 prosenttia.

5.Onko Suomessa pakko käyttää maskia? Perustele.

Oikea vastaus:

Ei. Suomessa ei ole toistaiseksi suositusta tai määräystä käyttää kasvomaskia.

6.Mikä ministeriö selvittää tutkimuksia kasvomaskeista?

Oikea vastaus:

Sosiaali- ja terveysministeriö.

7.Suomesta on nyt käynnistynyt työmatkaliikenne joihinkin maihin. Millaisiin maihin?

Oikea vastaus:

Muihin Schengen-maihin.

8.Onko työmatkaliikenne Ruotsista ja Virosta sallittu?

Oikea vastaus:

On.

9.Joko voi lähteä Ruotsin-risteilylle?

Oikea vastaus:

Vielä ei voi.

10.Koska autojen vuokraus alkoi olla vilkastua?

Oikea vastaus:

Heti, kun Uudenmaan sulku päättyi.

11.Miksi ihmiset vuokraavat nyt autoja? Kerro 3 syytä.

Oikea vastaus:

Ihmiset haluavat matkustaa turvallisesti ja välttää kontakteja. Joukkoliikenteen vuoroja on vähennetty.

12.Kuka paljasti ihmissalakuljetusringin Helsinki-Vantaalla?

Oikea vastaus:

Rajavartiolaitos.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä