Torstai 14.5.2020 (radio)

Yritystuesta on päätetty

Sanna Marin, Mika Lintilä, Katri Kulmuni ja Tuula Haatainen
Elinkeinoministeri Mika Lintilä eduskunnassa. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Firmat voivat hakea valtiolta yritystukea. Haku alkaa ehkä kuun vaihteessa.

Hallitus pääsi keskiviikkoiltana sopuun tuista. Elinkeinoministeri Mika Lintilä kertoi aamulla, että lain valmistelu on jo loppusuoralla.

Tukea saavat yritykset, jotka ovat kärsineet koronasta ja liikevaihto on pudonnut paljon.

Tuki on 2000 - 200 000 euroa. Tuella yritetään estää konkurssit.

Pakolliset kasvomaskit eivät saa kannatusta Suomessa

Maskikyselyn tulokset. Kansalaiset kannattavat eniten omaa harkintaa maskin käytössä.
Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Suurin osa suomalaisista on sitä mieltä, että maskipakko ei ole tarpeellinen.

Yle teki maskeista kyselyn. Vain 11 prosenttia on maskipakon kannalla. Suomessa ei ole toistaiseksi suositusta tai määräystä käyttää kasvomaskia.

Kasvomaskin käyttö on pakollinen julkisilla paikoilla monissa Euroopan maissa. Esimerkiksi Saksassa, Itävallassa ja Puolassa on voimassa maskipakko koronaviruksen takia.

Osa suomalaisista toivoo viranomaisilta selviä ohjeita.

Sosiaali- ja terveysministeriö selvittää tutkimustietoa kasvomaskeista. Selvityksen on tarkoitus valmistua tämän kuun aikana

Työmatkat Ruotsiin ja Viroon aukesivat

Viking Grace ja Silja Galaxy kohtaavat Ahvenenmaan saaristossa lähellä Maarianhaminaa.
Viking Grace ja Silja Galaxy kohtaavat Ahvenenmaan saaristossa lähellä Maarianhaminaa. Arkistokuva. Kuva: Markku Ojala / AOP

Työmatkaliikenne Suomen ja muiden Schengen-maiden välillä on käynnistynyt. Liikenne alkoi aamulla kuukauden tauon jälkeen.

Myös esimerkiksi automatkailijat pääsevät palaamaan Suomeen laivalla Ruotsista ja Virosta.

Sallittua liikennettä ovat myös lähiomaisen tapaaminen tai opiskelu.

Rajoituksia on yhä voimassa. Risteilyt tai vapaa-ajan matkustus eivät ole vielä sallittua liikennettä.

Autoja vuokrataan nyt paljon

Mies vuokraa auton Aviksen toimipisteestä.
Henkilö autovuokraamon tiskillä. Kuvituskuva. Kuva: Juha Kivioja / Yle

Autoja vuokrataan nyt paljon. Henkilöautojen pitkäaikainen vuokraus on lisääntynyt ainakin 50 prosenttia koronaepidemian aikana.

Autovuokraamot Hertz ja Europcar kertovat, että yli kuukauden vuokra-aika on yleinen. Se yleistyi heti, kun Uudenmaan sulku päättyi.

Ihmiset haluavat matkustaa mahdollisimman turvallisesti ja välttää kontakteja. Lisäksi joukkoliikenteen vuoroja on vähennetty.

Helsinki–Vantaalla paljastui ihmissalakuljetus

Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 1 ulkopuolelta kuvattuna.
Helsinki–Vantaan lentokenttä. Kuva: Eleni Paspatis / Yle

Rajavartiolaitos on paljastanut ihmisten salakuljetusringin Helsinki–Vantaalla.

Ihmisiä on viety Manner-Euroopasta Isoon-Britanniaan noin 8 000 euron hinnalla.

Poliisi epäilee, että taustalla on ammattimainen salakuljetusrinki. Rinki vaikuttaa ainakin Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa.

Rikollisryhmä paljastui tammikuussa, kun Helsinki–Vantaan lentoasemalla jäi kiinni kaksi epäiltyä. Toinen oli Ruotsin kansalainen. Toinen oli kuwaitilainen, joka käytti muun henkilön Ruotsin passia.

Miehet olivat matkalla Pariisista Helsingin kautta Lontooseen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä