Torstai 15.4.2021 (radio)


Uudet koronatartunnat

Mika Salminen
THL:n terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salminen. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL kertoo, että Suomessa on 289 uutta koronatartuntaa.

Koronatartuntojen määrä ei enää kasva niin nopeasti kuin jokin aika sitten.

Johtaja Mika Salminen THL:stä on tyytyväinen, että uusien koronatartuntojen määrä vähenee. Erityisesti nuorten aikuisten koronatartunnat ovat vähentyneet.

Salminen sanoo, että koronarajoitukset toimivat hyvin. Koronatartuntoja tulee vähemmän, kun ihmisten kontaktit vähenevät.

Salminen kuitenkin varoittaa vapusta. Jos ihmiset viettävät vappua normaalisti, koronatartuntoja tulee lisää. Vappu on jo noin 2 viikon kuluttua.

Ruisrock perutaan

Valtavasti yleisöä puertoricolaisen Bad Bunnyn keikalla Ruisrockissa. Bad Bunny seisoo lavalla yleisön edessä käsi pystyssä.
Ruisrock järjestettiin viimeksi vuonna 2019. Kuva: Nelli Kenttä, YleX

Musiikkifestivaali Ruisrock perutaan tänä kesänä. Syynä on korona.

Tämä on jo toinen kerta, kun Ruisrock perutaan koronan takia. Myös viime kesän festivaali peruttiin.

Ruisrock on vanha musiikkifestivaali. Se järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1970.

Peliautomaatit pois Lidlistä

Nainen pelaa rahapelejä.
Peliautomaatit voivat olla pelaajalle ongelma. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Lidl poistaa peliautomaatit kaupoista. Lidlin kaupoissa on noin 250 Veikkauksen peliautomaattia. Lidl poistaa peliautomaatit kesän aikana.

Peliautomaatit voivat olla ongelma joillekin ihmisille. He voivat menettää rahaa, koska he eivät aina pysty lopettamaan pelaamista.

Uusia sanaselityksiä

Neljän naisen kuvat.
Helsingin yliopiston opiskelijat ja tutkijat tekivät sanaselityksiä selkouutisten yleisölle. Kuva: Helsingin yliopisto / Yle

Suomessa on kesäkuussa kuntavaalit.

Ennen vaaleja selkouutiset järjestää selkokielisen vaalikeskustelun eli Selkotentin. Selkotentissä poliitikot yrittävät puhua niin, että kaikki ymmärtävät.

Kuntavaaleihin liittyy kuitenkin vaikeita sanoja. Mitä ovat esimerkiksi kunnanvaltuusto ja kunnanhallitus?

Nyt ryhmä Helsingin yliopiston opiskelijoita ja tutkijoita on tehnyt selkouutisten yleisölle sanaselityksiä. Sanaselitykset löytyvät selkouutisten nettisivuilta ja Facebook-sivulta.

Sanaselitykset auttavat katsojia myös seuraamaan selkokielistä vaalikeskustelua eli Selkotenttiä. Selkotentti nähdään TV1:ssä kesäkuun 4. päivä. Se tulee myös Areenaan.

Perjantain sää

Sääkartta.
Kuva: Yle

Aurinkoinen sää jatkuu myös loppuviikolla.

Yöllä on taas pakkasta koko maassa. Perjantaina päivällä lämpötila kohoaa etelässä 10 asteen yläpuolelle ja pohjoisessakin lähelle 10 astetta.

Viikonloppuna lämpötila voi olla paikoin jopa yli 15 astetta. Sunnuntai on ehkä viikon lämpimin päivä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä