Torstai 15.6.2017 (radio)

 

Turun telakan työntekijät

Meyerin Turun telakka.
Turun telakalla työntekijöiden ja työnantajan välit ovat nyt huonot. Kuva: Meyer

Turun telakan työntekijät ovat marssineet ulos työpaikalta. Työntekijät lähtivät pois työpaikalta torstaina. He ovat poissa töistä loppuviikon eli perjantaihin asti.

Työntekijät ovat vihaisia. He sanovat, että työpaikalla on huono tunnelma. Työntekijöiden mielestä heitä valvotaan ja seurataan liikaa.

Turun telakalla rakennetaan laivoja. Telakalla on yli 1500 työntekijää. Noin 1000 työntekijää marssi ulos työpaikalta.

Lontoon tulipalo

Grenfell Tower palaa
Keskiviikon tulipalossa kuoli monta ihmistä. Kuva: Adrian Dennis / AFP

Britanniassa tutkitaan Lontoon tulipaloa. Lontoossa paloi korkea kerrostalo keskiviikkona.

Viranomaiset kertoivat torstaina päivällä, että tulipalossa kuoli ainakin 17 ihmistä. Kuolleita löydetään melko varmasti lisää. Talossa oli ehkä monta sataa ihmistä, kun tulipalo alkoi.

Tulipalo ei ollut yllätys talon asukkaille. He ovat olleet huolissaan siitä, voiko talossa sattua paha tulipalo.

Matkapuhelin ulkomailla

Pariskunta kännyköineen Pariisin Parc de la Villette'ssa.
Monet eivät osaa olla matkalla ilman puhelinta. Kuva: Etienne Laurent / EPA

Matkapuhelimen käyttäminen ulkomailla halpenee. Asiakkaan ei enää tarvitse maksaa lisämaksua, jos hän käyttää puhelinta Euroopan unionin alueella.

Vaikka puhelut, viestit, nettisurffailu ja tiedonsiirto halpenevat, asiakas ei saa käyttää puhelinta liian paljon.

Jos asiakas käyttää matkapuhelinta EU:n alueella tosi paljon, hänen pitää maksaa lisämaksua.

Suomi-koulujen palkinto

Suomi-paitainen lapsi haastateltavana Suomen lipun edessä.
Dubain Suomi-koulun oppilas. Kuva: Yle

Suomi-koulut ovat saaneet palkinnon. Palkinnon nimi on Vuoden ulkosuomalainen.

Rouva Jenni Haukio jakoi palkinnon torstaina. Haukio tapasi Suomi-koulujen opettajia presidentin kesäasunnolla Kultarannassa.

Suomi-kouluja on monissa maissa. Ne opettavat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria ulkosuomalaisille lapsille ja nuorille. Ulkosuomalaiset ovat suomalaisia, jotka asuvat ulkomailla.

Vuoden ulkosuomalaisen valitsi Suomi-Seura. Se on järjestö, joka hoitaa ulkosuomalaisten asioita.

Baselin tervehdys

Baselin suomikoulun oppilaita.
Baselin Suomi-koulun oppilaita. Kuva: Yle

Suomi-koulujen oppilaat ovat tehneet videotervehdyksiä Suomelle, joka täyttää 100 vuotta.

Uusimmat terveiset tulevat Baselin Suomi-koulusta, Sveitsistä. Baselin Suomi-koulu on toiminut jo 30 vuotta.

Baselin Suomi-koulun terveiset voi käydä katsomassa selkouutisten Facebook-sivulla ja selkouutisten internet-sivuilla osoitteessa yle.fi/selkouutiset, osassa Suomi 100.

Terveisiä Baselin Suomi-koulusta

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä