Torstai 15.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronaa on nyt nuorilla aikuisilla

Ravintolan terassi täynnä väkeä Mikkelin keskustassa.
Ihmisiä ravintolan terassilla. Kuva: Juho Liukkonen / Yle

Koronatartuntojen määrä Suomessa kasvaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että koronatartunnat ovat olleet voimakkaassa kasvussa jo 3 viikon ajan.

Suurin osa uusista tartunnoista on todettu alle 30-vuotiailla nuorilla aikuisilla. THL sanoo, että tartunnat leviävät, kun nuoret tapaavat toisiaan baareissa ja juhlissa.

Suurin osa uusista tartunnoista on koronaviruksen deltamuunnosta.

Vaikka tartuntojen määrä on kasvanut, sairaalassa koronapotilaita on suunnilleen sama määrä kuin ennenkin.

Tänään on kirjattu 324 uutta koronatartuntaa. Sairaalassa on noin 40 koronapotilasta.

USA:ssa maksettiin ensimmäiset lapsilisät

Nainen ja lapsi
Samira Gharaei sai torstaina ensimmäistä kertaa lapsilisää 4-vuotiaasta Nelli-tyttärestä. Kuva: Hans Peter Dhuy

Yhdyvalloissa lapsiperheille on tänään maksettu ensimmäistä kertaa lapsilisää. Lapsilisää maksettiin jopa kymmenille miljoonille lapsiperheille.

Alle 6-vuotiasta lapsista maksetaan enimmillään 300 dollaria kuukaudessa ja sitä vanhemmista lapsista 250 dollaria kuukaudessa.

Lapsilisän maksaminen on presidentti Joe Bidenin hanke, jonka avulla hän haluaa vähentää lasten köyhyyttä.

Ilmalämpöpumput käyvät kaupaksi

Käyttäjä säätää ilmalämpöpumpun lämpötilaa.
Ilmalämpöpumppu toimii kaukosäätimellä. Kuva: Minna Matintupa

Helle on lisännyt ilmalämpöpumppujen myyntiä. Ilmalämpöpumppu on tehokas tapa viilentää koti tai mökki

Viime vuonna Suomessa asennettiin non 80 000 ilmalämpöpumppua. Tänä vuonna laitteiden myynti voi kasvaa jopa 20 prosenttia, Suomen lämpöpumppuyhdistys arvioi.

Myyntiä jarruttaa tällä hetkellä se, että ilmalämpöpumppujen asentajista on pula.

Peruna kasvaa lämpimässä säässä

Vastanostetut perunat.
Varhaisperunaa. Kuva: Silva Laakso / Yle

Varhaisperuna on tänä kesänä kasvanut tavallista isommaksi. Kaupoissa on esimerkiksi Timo- ja Jussi-lajikkeen varhaisperunaa, joka on jo isompaa kuin vanha, viimevuotinen peruna.

Uusi peruna on kasvanut hyvin, koska kesän sää on ollut niin lämmin. Perunan kasvua ovat auttaneet etenkin lämpimät kesäyöt.

Merivesi ennätyslämmintä

Nuoria menossa uimaan
Merivesi on nyt ennätyslämmintä. Kuva: YLE

Suomenlahdella meriveden lämpötila on noussut ennätyskorkealle.

Ilmatieteen laitos kertoo, että vuorokauden keskilämpötila oli 25,2 astetta ja korkein lämpötila 26,6 astetta.

Myös Perämerellä pintavesi oli 7 astetta lämpimämpää kuin tavallisesti heinäkuun alussa.

Perjantain sää

Perjantan sääkartta.
Kuva: Yle

Perjantaina koko maassa on poutaa ja laajalti paistaa aurinko. Lämpötila on 19 ja 30 asteen välillä, Lapissa on viileämpää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä