Torstai 15.8.2019 (radio)


Palkkaneuvottelut

Hoitajia sairaalan käytävällä.
Sosiaali- ja terveysalalla työskentelee paljon naisia, joilla on pieni palkka. Kuva: Karoliina Simoinen / Yle

Seuraavat palkkaneuvottelut alkavat pian. Ensin neuvottelevat vientialat eli alat, jotka myyvät tuotteita ulkomaille.

Myöhemmin neuvotellaan julkisilla aloilla, joilla on paljon naistyöntekijöitä. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla työskentelee paljon naisia.

Naisvaltaiset alat vaativat jo nyt, että ne saavat isommat palkankorotukset kuin vientialat. Syynä on tasa-arvo. Naisvaltaisilla aloilla palkat ovat pienempiä kuin vientialoilla.

Voi olla, että naisten palkoista tulee palkkaneuvottelujen kiistakysymys.

Talvimatkat

Playa de Americas Teneriffa.
Kanariansaaret on suomalaisten suosikkikohde. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Moni suomalainen on jo ostanut matkan ensi talveksi. Matkatoimistot ovat myyneet etelänmatkoja paljon.

Noin 400 000 suomalaista matkustaa ensi talvena etelään. Suosikkikohteet ovat Kanariansaaret ja Thaimaa.

Uusi suomalaisten suosikkikohde on Kap Verde. Se on Atlantin valtamerellä noin 500 kilometrin päässä Afrikasta.

Lentomatkat Suomesta etelän matkakohteisin ovat pitkiä. Lennot lämmittävät ilmastoa. Se ei kuitenkaan ole vähentänyt suomalaisten halua lentää.

Autojen värit

auto
Ostajat tykkäävät nyt valkoisista autoista. Kuva: Marko Väänänen / Yle

Valkoinen on uusi suosikkiväri suomalaisten autoissa. Melkein 30 prosenttia uusista autoista on valkoisia. Myös harmaita ja mustia autoja myydään paljon.

Punaiset autot ovat edelleen suosittuja, mutta suomalaiset eivät osta niitä enää yhtä paljon kuin ennen.

Tiedot ovat Liikenne- ja viestintävirastolta.

Pororengit

Nainen taluttaa kahta poroa.
Brasilialainen Suzana Paquete on työskennellyt Suomessa porojen parissa. Kuva: Yle

Kuusamon matkailuyhdistys on palkannut tänä kesänä 2 ulkomaalaista pororenkiä.

Rengit ovat hoitaneet poroja ja kiertäneet niiden kanssa matkakohteita. Samalla he ovat kirjoittaneet blogeja, jotka tekevät Suomea tunnetuksi maailmalla.

Toinen pororenki on jamaikalais-saksalainen Amelie Le Brun ja toinen on brasilialainen Suzana Paquete. He ovat viihtyneet hyvin porojen kanssa.

Taiteiden yö

Veikko Törmänen työpajassaan taiteiden yön aikana 2019.
Taiteilija Veikko Törmänen osallistuu Taiteiden yöhön Oulussa. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Tänään torstaina vietetään Taiteiden yötä. Tapahtuma on Helsingissä, Turussa ja Oulussa.

Taiteiden yössä on paljon erilaisia kulttuuritilaisuuksia. Ihmiset voivat osallistua satoihin tilaisuuksiin.

Taiteiden yö on jo vanha tapahtuma. Helsingissä ja Turussa Taiteiden yö täyttää nyt 30 vuotta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä