Torstai 15.9.2022 (radio)


Venäläisten viisumit

Suomen presidentti Sauli Niinistö seisoo antamassa puhetta lavalla.
Presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Sara Aaltio / Yle

Presidentti Sauli Niinistö haluaa vähentää venäläisten viisumeja. Venäläiset tarvitsevat viisumin, jos he matkustavat Suomeen.

Niinistön mielestä esimerkiksi asunnon tai kesämökin ostaminen Suomesta ei ole hyvä syy viisumille. Nykyään venäläiset saavat viisumin helpommin, jos he omistavat asunnon Suomessa.

Jono Elisabetin arkulle

Muistokuva kuningatar Elisabetista Lontoon keskustassa.
Kuningatar Elisabet kuoli viime viikolla. Kuva: Andrew Boyers / Reuters

Lontoossa on pitkä jono kuningatar Elisabetin arkulle. Monet ihmiset haluavat kunnioittaa kuningatarta, joka kuoli viime viikolla.

Torstaina päivällä jono kuningattaren arkulle oli 6 kilometriä pitkä. Ihmisiä päästetään arkun luo maanantaiaamuun asti.

Kuningatar Elisabetin hautajaiset ovat maanantaina iltapäivällä.

Ruotsin pääministeri

Magdalena Andersson tiedotustilaisuudessaan.
Pääministeri Magdalena Andersson eroaa. Kuva: EPA-EFE/All Over Press

Ruotsin pääministeri Magdalena Andersson on eronnut. Andersson kuitenkin hoitaa pääministerin tehtäviä niin kauan, että Ruotsi saa uuden pääministerin ja hallituksen.

Magdalena Andersson on sosiaalidemokraatti. Hän johtaa Ruotsin vasemmistoa, joka hävisi vaalit viime viikonloppuna.

Vaalien voittaja on oikeisto, jota johtaa kokoomuspuolueen Ulf Kristersson. Kristersson yrittää nyt koota Ruotsiin uuden hallituksen.

Jos Kristersson onnistuu tehtävässä, hänestä tulee Ruotsin uusi pääministeri.

Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydet

Natolippu
Puolustusliitto Naton lippu. Kuva: Eetu-Mikko Pietarinen / Yle

Kreikka on hyväksynyt Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydet. Kreikan parlamentti hyväksyi torstaina, että Suomi ja Ruotsi tulevat mukaan puolustusliitto Natoon.

Nyt 25 Nato-maata on hyväksynyt Suomen ja Ruotsin Natoon. Nato-maita on 30.

Suomesta ja Ruotsista tulee Naton jäseniä, kun kaikki vanhat Nato-maat ovat ne hyväksyneet.

Suomi ja Ruotsi päättivät hakea Nato-jäsenyyttä, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

Suomi ja Ruotsi arvioivat, että niiden turvallisuus paranee Natossa. Nato-maat auttavat toisiaan, jos niitä vastaan hyökätään.

Finnairin lento

Finnairin kone. Helsinki-Vantaa lentoasema. 26.3.2021
Finnairin lentokonen. Kuvituskuva. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Finnairin lento Helsingistä Espanjan Malagaan ei sujunut suunnitelmien mukaan torstaiaamuna.

Lentokoneen piti laskeutua välillä Pariisiin. Syynä oli matkustaja, joka käyttäytyi huonosti.

Pariisissa matkustaja poistettiin koneesta. Sen jälkeen matka jatkui kohti Malagaa.

Asiasta kertoi Iltalehti.

Sää

sääkartta

Sää on perjantaina pilvistä. Pilvisyys on runsasta. Monin paikoin sataa vettä.

Lämpötila on päivällä 10 ja 15 asteen välillä.

Pohjoisessa itätuuli on kohtalaista. Etelässä tuuli on heikkoa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä