Torstai 16.1.2020 (radio)


Venäjän uusi pääministeri

Venäjän pääministeri Mihail Mishustin.
Mihail Mišustin on Venäjän uusi pääministeri. Kuva: AOP

Venäjän pääministeri on vaihtunut. Venäjän uusi pääministeri on Mihail Mišustin.

Mišustin oli presidentti Vladimir Putinin ehdokas pääministeriksi. Venäjän parlamentissa Mišustinin valinta hyväksyttiin torstaina.

Mišustin ei ole tunnettu poliitikko. Hän oli aikaisemmin veroviraston päällikkö.

Venäjän edellinen pääministeri Dmitri Medvedev erosi keskiviikkona. Venäjän pääministeri vaihtui nyt, koska presidentti Putin haluaa uudistaa Venäjän hallintoa.

Sellun hinta

Selluarkkeja UPM Kymin sellu- ja paperitehtaalla Kouvolassa ,
Suomi myy paljon sellua ulkomaille. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Sellun hinta on laskenut. Suomessa on monta sellutehdasta, ja sellu on Suomen metsäteollisuudelle tärkeä tuote.

Sellua valmistetaan puusta. Sellua tarvitaan, kun tehdään paperia ja esimerkiksi paperipakkauksia.

Suomi myy sellua esimerkiksi Euroopan maihin ja Kiinaan. Sellun hinta on laskenut, koska maailman talouskasvu on hidastunut. Sellua ostetaan vähemmän, ja Suomen metsäteollisuus menettää rahaa.

Nyt toivotaan, että maailman talouskasvu paranee. Kiina ja USA tekivät keskiviikkona uuden kauppasopimuksen. Se voi tuoda vauhtia talouteen, ja silloin sellua ehkä myydään taas enemmän.

Kuulovamma töistä

Mies valvoo katutöitä.
Kuulosuojaimet eivät päästä melua korviin. Kuva: Yle

Suomen yleisin ammattitauti on kuulovamma. Joka vuosi noin 300 suomalaista saa kuulovamman töissä.

Kuulovamma syntyy, kun kova melu vahingoittaa korvia. Usein kuulovamma syntyy pitkän ajan kuluessa.

Uusien kuulovammojen määrä on kuitenkin vähentynyt. Esimerkiksi tehtaissa kuulovammojen määrä on vähentynyt, koska työntekijät käyttävät kuulosuojaimia.

Lyhyet talvet

Espoon Suvelassa satoi keskiviikkona 15. tammikuuta.
Tällainen on ollut tämän talven sää Etelä-Suomessa. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suomen kesä pitenee ja talvi lyhenee. Syynä on ilmastonmuutos.

Tutkijat arvioivat, että kesä pitenee 5 päivällä aina 10 vuodessa. Samassa ajassa talvi lyhenee 5 päivällä Pohjois-Suomessa ja melkein 10 päivällä Etelä-Suomessa.

Talven lyheneminen haittaa monia eläimiä. Esimerkiksi saimaannorppa tarvitsee lunta, koska se rakentaa poikasille pesän lumesta.

Myös muuttolintujen elämä voi mennä sekaisin, jos talvi loppuu paljon aikaisemmin kuin ennen. Muuttolinnut muuttavat etelästä takaisin Suomeen, kun talvi on Suomessa ohi.

Lauha sää

Luminen maisema
Lapissa on oikea talvi. Kuva: Heikki Rönty / Yle

Suuressa osassa Suomea jatkuu lauha sää. Pakkasta ei siis ole, lämpötila pysyy perjantaina ja lauantaina plusasteiden puolella.

Lunta ja pakkasta on vain Lapissa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä