Torstai 16.4.2020 (radio)

Koronavirus pääsi hoivakoteihin

rollaattori käytävällä
Helsingin hoivakodeissa koronavirukseen on kuollut jo 48 vanhusta. Kuva: AOP

Koronavirus jatkaa leviämistä Suomen hoivakodeissa.

Helsingin hoivakodeissa on tähän mennessä kuollut yhteensä 48 asukasta koronavirukseen. Vielä viime viikolla kuolemantapauksia oli 9.

Kiuruvedellä Pohjois-Savossa yhteensä 11 vanhusta on nyt kuollut koronavirukseen hoivakodissa. 9 vanhusta kuoli jo aiemmin ja 2 kuoli viime yönä.

Koronatartuntoja jo yli 2 miljoonaa

Koronvirussnäyte odottaa laboratoriotutkimusta drive-in testausasema Espoossa.
Koronavirusnäyte odottaa laboratoriotestausta. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Maailmassa on nyt todettu yli 2 miljoona koronavirustartuntaa. Eniten tartuntoja on Yhdysvalloissa, yli 600 000.

Suomessa on nyt varmistettu noin 3370 koronavirustartuntaa. Koronavirukseen on meillä kuollut yhteensä 75 ihmistä.

Myös juna tuo suojavarusteita Kiinasta

Kiinasta saapunutta konttijunaa puretaan Vuosaaren satamassa 15.4.2020.
Kiinasta on tullut konttijuna Vuosaaren satamaan. Kuva: Ilkka Klemola / Yle

Suomi on saanut lisää suojavarusteita Kiinasta.

Rahtikone toi eilen Kiinasta Suomeen suojakäsineitä ja hengityssuojaimia. Huoltovarmuuskeskus kertoo, että seuraava varustelasti tulee ehkä viikonloppuna.

Suojavarusteita tuodaan Kiinasta Suomeen myös junalla. Eilen tuli ensimmäinen erä junalla Vuosaaren satamaan Helsinkiin.

Yhteen junaan mahtuu noin 50 tavarakonttia. Junassa voidaan siis tuoda tavaraa kerralla paljon enemmän kuin lentokoneessa. Junan tulo Kiinasta Suomeen kestää vähän alle 2 viikkoa.

Tanska juhli kuningatarta

Tanskan kuningatar Margareta
Kuningatar Margareeta vilkuttaa Fredensborgin linnan ovelta. Kuva: Steinar Gestsson / AFP / Lehtikuva

Tanskassa on tänään juhlittu kuningatar Margareetan syntymäpäivää. Margareeta täytti 80 vuotta.

Koronaviruksen takia kuningatarta juhlittiin tällä kertaa etänä. Tasan kello 12 tanskalaiset menivät parvekkeelle tai pihalle ja lauloivat kuningattarelle perinteisen onnittelulaulun.

Laulua johti suorassa tv-lähetyksessä Tanskan yleisradioyhtiön tyttökuoron johtaja Phillip Faber.

Kuningatar kiitti esityksestä ja sanoi, että laulu meni suoraan sydämeen.

Pääkaupunkiseudulla talven lumiennätys

Varoitus huonosta ajokelistä Turunväylällä Vihdissä aamun räntäsateessa.
Ajokeli Etelä- ja Länsi-Suomessa oli tänään huono. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Etelä- ja Länsi-Suomessa on tänään pyryttänyt lunta.

Yön ja aamun aikana lunta satoi monta senttiä. Esimerkiksi Helsingin Kaisaniemessä mitattiin tämän talven lumiennätys.

Lumisade vaikeutti myös liikennettä. Tieliikennekeskus kertoo, että eteläisessä Suomessa sattui useita liikenneonnettomuuksia.

Huomenna lunta sataa Pohjois- ja Itä-Suomessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä