Torstai 16.5.2019 (radio)


Elintapoja pitää muuttaa

liikenneruuhkaa ruoholahdessa
Liikenteen päästöjä pitää vähentää. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Suomalaisten pitää muuttaa tapoja ilmastonmuutoksen takia. Suomalaisten pitää vähentää päästöjä, jotka ovat ilmastonmuutoksen syy. Näin sanoo Sitra-järjestön raportti.

Sitran tutkijat sanovat, että suomalaisten pitää lopettaa esimerkiksi autolla ajaminen vapaa-aikana. Liikenteen päästöt vähenevät, jos ihmiset käyttävät enemmän junia ja busseja ja ajavat pyörällä.

Tutkijat sanovat, että suomalaisten pitää muuttaa myös ruokatapoja. Suomalaisten pitää esimerkiksi lopettaa punaisen lihan syöminen, koska karjan kasvattaminen lisää päästöjä.

Sitran mielestä suomalaisten pitää vähentää päästöjä paljon ja nopeasti, jos ilmastonmuutosta halutaan hidastaa.

Kerrostalo paloi Porissa

Tulipalo keskuskartanossa
Tuli poltti kerrostalon ullakon. Kuva: Jenni Joensuu / Yle

Länsi-Suomessa Porissa on ollut paha tulipalo. Kukaan ei kuitenkaan kuollut tai loukkaantunut.

Tulipalo syttyi ison kerrostalon ullakolla. Tuli poltti ullakon ja ylimmän asuinkerroksen.

Poliisi tutkii, mikä oli tulipalon syy.

Koulut saavat selkokirjan Räikkösestä

Kimi Räikkönen
Formulakuljettaja Kimi Räikkönen. Kuva: Getty Images/Dan Istitene

Monet koulut saavat pian selkokirjan Kimi Räikkösestä. Kirja kertoo formulakuljettaja Kimi Räikkösen elämästä.

Selkokirjan tekijä on Hanna Männikkölahti. Hän on tehnyt selkoversion kirjasta, jonka nimi on "Tuntematon Kimi Räikkönen".

Monet yläkoulut saavat kirjan toukokuussa tai kesäkuussa. Kirja tulee kauppoihin vasta elokuussa.

"Tuntematon Kimi Räikkönen" on yksi kirjoista, joiden avulla oppilaita innostetaan lukemaan. Oppilaiden on helpompi aloittaa lukuharrastus selkokirjan avulla.

Taivaalla näkyy revontulia

Revontulia.
Revontulia taivaalla. Kuva: Jussi Lindroos / Yle

Torstain ja perjantain välisenä yönä taivaalla voi näkyä revontulia. Revontulet syntyvät hiukkasista, jotka lähtevät Auringosta kohti Maata.

Tämä voi olla viimeinen mahdollisuus nähdä revontulia tänä keväänä. Kesällä revontulia on vaikea nähdä, koska kesäyöt ovat Suomessa valoisia.

Kesä on lähellä

Sääkartat
Kuva: Yle

Viikonlopusta tulee lämmin.

Ylen meteorologi Joonas Koskela kertoo, että etelässä lämpötila voi olla sunnuntaina jo melkein 25 astetta. Pohjoisessa on kylmempää.

Viikonloppuna on myös aurinkoista. Aurinko paistaa niin lämpimästi, että iho on hyvä suojata, meteorologi Joonas Koskela sanoo.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä