Torstai 16.9.2021 (radio)

Koronatartunnat

Koronarokotus
Koronarokote pistetään olkavarteen. Kuva: Antti Karhunen / Yle

Koronatartuntojen määrä Suomessa vähenee hiljalleen.

Viime viikolla uusia tartuntoja todettiin runsaat 3100. Se on noin 750 tartuntaa vähemmän kuin toissa viikolla, kertovat Sosiaali- ja terveysministeriö ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Tartunnan saavat nyt alle 50-vuotiaat ihmiset, joita ei ole rokotettu koronaa vastaan.

Yli 12-vuotiaista noin 65 prosenttia on nyt saanut 2 rokoteannosta.

Ilmastonmuutos

Savupiippuja iltataivasta vasten
Hiilivoimalan savupiippuja Kiinassa. Kuva: AOP

Koronapandemia ei ole hidastanut ilmastonmuutosta.

Maailman ilmatieteen järjestö WMO kertoo, että talouskasvun hidastuminen ja koronarajoitukset eivät ole vähentäneet päästöjä.

WMO kertoo, että päästöt kasvavat taas eikä päästötavoitteiden toteutuminen ole edes lähellä. Pariisin ilmastosopimuksen tavoite on rajoittaa ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen.

Uudenlainen viisumi

Passintarkastuspisteen kyltti Suomenlinna.
Hallitus haluaa helpottaa ja nopeuttaa työperäistä maahanmuuttoa. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Hallitus ehdottaa muutoksia ulkomaalaislakiin. Esitykseen kuuluu uudenlainen D-viisumi, jonka avulla halutaan helpottaa ja nopeuttaa työperäistä maahanmuuttoa.

D-viisumia esitetään aluksi vain erityisasiantuntijoille ja kasvuyrittäjille. D-viisumilla voi olla Suomessa vuoden ajan

Lakiesitys menee nyt eduskunnan käsittelyyn. Sen on tarkoitus tulla voimaan ensi keväänä.

Kuljettajien lakko

Maistraatintorin ja Kyllikinportin raitiovaunupysäkkien välillä on miltei näköyhteys.
Raitiovaunupysäkki Helsingin Länsi-Pasilassa. Kuva: Paula Tiainen / Yle

Pääkaupunkiseudulla raitiovaunut ja metro ovat vielä huomisen pois liikenteestä.

Raitiovaunut ja metro seisovat 2 päivää, torstain ja perjantain, kuljettajien protestin takia. Kuljettajat protestoivat kaupungin aikeita perustaa firma metro- ja raitiovaunuliikennettä varten. He pelkäävät, että uudessa firmassa työehdot ovat huonommat.

Kuljettajat palaavat takaisin töihin lauantaiaamuna.

Avaruusturistit

Siviilimiehistö SpaceX-raketin kyydissä ennen lennon laukaisua.
Ensimmäiset avaruusturistit lähtivät matkaan torstaiaamuna. Kuva: AFP / SpaceX

Avaruusmatkailussa on tehty historiaa. Yhdysvalloissa Floridassa laukaistiin aamulla avaruuteen raketti, jonka kyydissä on vain siviilejä.

Space X -yhtiön aluksessa on 4 matkustajaa, mutta ei lainkaan ammattilentäjiä.

Avaruusalus kiertää maapalloa noin 600 kilometrin korkeudessa. Lento kestää 3 päivää. Sen jälkeen alus laskeutuu Atlantin valtamereen.

Perjantain sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Sää on huomenna poutaista ja pilvistä. Paikoin voi aurinko vähän paistaa.

Päivälämpötila on etelässä vähän yli 10 astetta, muualla viiden ja kymmenen asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä