Torstai 17.10.2019 (radio)


Brexit

Tänään on brexitin kohtalonpäivä. Parlamentin äänestyksestä odotetaan tiukkaa.
Tänään on brexitin kohtalonpäivä. Parlamentin äänestyksestä odotetaan tiukkaa. Kuva: Tolga Akmen / AFP

Brexit-sopimus on valmis. Euroopan unioni ja Britannia saivat sopimuksen valmiiksi torstaina.

Vielä ei ole varmaa, hyväksytäänkö sopimus. Sopimus tulee voimaan, jos kaikki EU-maat sen hyväksyvät. Sopimus pitää hyväksyä myös Euroopan parlamentissa ja Britannian parlamentissa.

Britannian parlamentti ei ehkä hyväksy brexit-sopimusta. Parlamentti äänestää sopimuksesta lauantaina.

Brexit-sopimuksen vaikein asia on ollut Irlannin ja Pohjois-Irlannin raja. Brexitin jälkeen raja on myös EU:n ja Britannian raja.

Brexit tarkoittaa Britannian eroa Euroopan unionista. Brexit on ollut pitkä ja vaikea prosessi. Britit äänestivät jo 3 vuotta sitten brexitin puolesta, mutta Britannia on vieläkin osa Euroopan unionia. Pääministeri Johnson haluaa, että ero toteutuu lokakuun lopussa eli noin 2 viikon kuluttua.

Tripla

Triplan avajaiset.
Ihmiset jonottivat uuteen Triplaan torstaiaamuna. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Pasilan uusi asema on avattu. Avajaisjuhlaa vietettiin torstaina.

Pasilan asemalla pysähtyy yli 1000 junaa päivässä ja aseman kautta kulkee 50 000 junamatkustajaa joka päivä.

Myös uusi kauppakeskus Tripla on nyt auki. Tripla on Pasilan aseman vieressä.

Tripla on iso kauppakeskus. Triplassa on 250 kauppaa.

Koko Triplan alueen rakentaminen maksoi noin 1,2 miljardia euroa.

Asunnottomien yö

Markku Korhonen kertoo, että ennen asunnottomaksi joutumista, hän toimi yrittäjänä.
Kuva: Mari Jäntti / Yle

Torstain ja perjantain välisenä yönä vietetään asunnottomien yötä. Ihminen on asunnoton, jos hänellä ei ole omaa kotia.

Suomessa on asunnottomia vähemmän kuin ennen. Suomi on ainoa EU-maa, jossa asunnottomien määrä vähenee.

Asunnottomien joukossa on myös nuoria ja naisia. Noin 1000 alle 25-vuotiasta on ilman asuntoa. Asunnottomia naisia on noin 1200.

Asunnottomien yön tapahtumia on eri puolilla Suomea.

Kevyt liikunta

Hiihtäjää liukuu yhdellä suksella.
Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Jo kevyt liikunta tekee hyvää sydämelle. Kevyestä liikunnasta on hyötyä jopa nuorille.

Oulun yliopisto tutki yli 3000 nuorta miestä. Tutkija Jaakko Tornberg sanoo, että kevyt säännöllinen liikunta lisäsi sydämen sykevaihtelua. Se on merkki sydämen hyvästä terveydestä.

Tornberg toivoo, että tutkimus innostaa nuoria aloittamaan liikuntaharrastuksen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä