Torstai 17.1.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Haluavatko eläkeyhtiöt, että Suomeen muuttaa vähemmän ihmisiä?

Oikea vastaus:

Ei, ne haluavat enemmän maahanmuuttajia.

2.Syntyykö Suomessa paljon lapsia?

Oikea vastaus:

Ei, Suomessa syntyy aika vähän lapsia.

3.Muuttaako Suomeen enemmän ihmisiä kuin täältä muuttaa pois?

Oikea vastaus:

Kyllä, noin 17 000 vuodessa.

4.Paljonko Suomessa on firmoja, jotka vievät Britanniaan tavaraa tai tuovat sieltä Suomeen?

Oikea vastaus:

Tuhansia.

5.Mitä tapahtuu hinnoille, jos tavaroista täytyy maksaa tullimaksuja?

Oikea vastaus:

Hinnat nousevat.

6.Mistä Britannia eroaa?

Oikea vastaus:

EU:sta eli Euroopan unionista.

7.Missä maassa jäi ihmisiä lumivyöryn alle?

Oikea vastaus:

Norjassa.

8.Onko uhrit löydetty?

Oikea vastaus:

Kolmen ruumiit on löydetty, yhden ei.

9.Mistä maasta uhrit olivat kotoisin?

Oikea vastaus:

3 oli kotoisin Suomesta ja 1 Ruotsista.

10.Missä kaupungissa toisen luokan oppilaat opettelevat vieraita kieliä?

Oikea vastaus:

Hämeenlinnassa.

11.Mitä kieliä lapset opettelevat?

Oikea vastaus:

He opettelevat saksaa, ruotsia ja englantia. Jotkut opettelevat myös viroa, espanjaa ja venäjää.

12.Milloin Suomessa aletaan opettaa vierasta kieltä jo ensimmäisellä luokalla?

Oikea vastaus:

Ensi syksynä.

13.Minkä palkinnon Tiina Paju ja Sari Luhtanen saivat?

Oikea vastaus:

He saivat Puupää-hatun.

14.Mistä heidän sarjakuvansa kertoi?

Oikea vastaus:

Se kertoi keski-ikäisistä naisista, joiden nimet olivat Maisa ja Kaarina.

15.Missä sarjakuvaa julkaistiin?

Oikea vastaus:

Anna-lehdessä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä