Torstai 17.1.2019 (radio)

Eläkeyhtiöt toivovat lisää maahanmuuttoa

vauvalla nimikyltti ranteessa
Eläkeyhtiöt toivovat lisää vauvoja tai maahanmuuttoa. Kuva: AOP

Eläkeyhtiöt haluavat, että Suomen maahanmuutto kaksinkertaistuu.

Eläkeyhtiöiden johtajat sanovat, että maahanmuuttoa täytyy lisätä, koska Suomessa syntyy niin vähän lapsia. Kun maahanmuuttajia tulee lisää, Suomessa on enemmän ihmisiä, jotka tekevät töitä ja maksavat eläkemaksuja.

Suomeen muuttaa vuodessa noin 17 000 ihmistä enemmän kuin täältä muuttaa pois.

Britannian EU-ero nostaa ehkä hintoja Suomessa

Mielenosoitus parlamenttitalon edustalla Lontoossa.
Osa briteistä vastustaa eroa EU:sta. Kuva: Ben Stansall / AFP

Monen suomalaisen firman tulevaisuus on epävarma, jos Britannia eroaa EU:sta ilman sopimusta.

Tuhannet suomalaiset firmat myyvät Britanniaan tavaraa tai tuovat sitä Britanniasta Suomeen. Jos tavaroista täytyy alkaa maksaa tullimaksuja, tavaroiden hinnat nousevat. Esimerkiksi Britanniassa tehdyn auton hinta nousee ehkä 10 prosenttia. Myös brittiläisistä nettikaupoista tilattujen tavaroiden hinnat nousevat.

Britannia eroaa EU:sta 29. päivä maaliskuuta.

Lumivyöryn uhreista yksi vielä kateissa

Helikopteri taivaalla Tamokdalenin päällä.
Helikopteri etsi kadonneita tunturista. Kuva: Gustaf Antell / Yle

Norjassa on löydetty kolme niistä ihmisistä, jotka jäivät lumivyöryn alle 2 viikkoa sitten.

Tänään tunturista tuotiin pois kahden uhrin ruumiit. Yksi uhri on vielä kateissa. Ruotsalainen nainen ja kolme suomalaista miestä jäivät lumivyöryn alle, kun he olivat hiihtämässä tunturissa.

Etsinnät ovat kestäneet kaksi viikkoa, koska alueella on ollut huono sää. Alueella oli myös vaara, että etsijät jäävät uusien lumivyöryjen alle.

Tokaluokkalaiset opettelevat kieliä

Ruununmyllyn koululla saksankilene kielisuihkutustunnilla
Hämeenlinnan tokaluokkalaisia saksan tunnilla. Kuva: Kati Turtola / Yle

Hämeenlinnassa kaikille toisen luokan oppilaille opetetaan vieraita kieliä tänä keväänä.

Lapsille opetetaan vähän ainakin saksaa, ruotsia ja englantia. Yhdessä koulussa lapset kokeilevat myös viroa, espanjaa ja venäjää. Opettajat sanovat, että toisella luokalla lapset oppivat kaikkea helposti.

Ensi syksynä lapset alkavat opiskella vierasta kieltä jo ensimmäisellä luokalla kaikissa Suomen kouluissa.

Sarjakuva keski-ikäisista naisista voitti palkinnon

Sarjakuvan vuotuinen kotimainen pääpalkinto, Puupäähattu, myönnettiin elämäntyöstä kuvittaja Tiina Pajulle (oik.) ja kuvittaja Sari Luhtaselle Puupäähattu-palkinnon jakotilaisuudessa Helsingissä 17. tammikuuta.
Sari Luhtanen (vas.) ja Tiina Paju. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Sarjakuvien palkinnon Puupää-hatun saavat tänä vuonna Tiina Paju ja Sari Luhtanen.

Paju ja Luhtanen tekivät Maisa ja Kaarina -nimistä sarjakuvaa melkein 30 vuotta. Sarjakuva julkaistiin Anna-lehdessä. Maisa ja Kaarina -sarjakuva kertoi keski-ikäisistä naisista. Maisa oli rento taiteilijaluonne ja Kaarina oli kiireinen koti-äiti.

Tiina Paju ja Sari Luhtanen tekivät sarjakuvaa vuoteen 2016 asti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä