Torstai 17.12.2020 (radio)


Koronarokotukset EU:ssa

Sairaanhoitaja pistää rokotetta käsivarteen.
Koronarokotukset alkavat EU-maissa pian. Kuva: Yui Mok / AFP

Rokotukset koronaa vastaan alkavat EU-maissa joulukuun lopussa.

Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen kertoo, että koronarokotukset alkavat heti joulun jälkeen.

Von der Leyen sanoi, että Euroopan unioni on ostanut koronarokotetta niin paljon, että sitä riittää kaikille EU-maiden asukkaille.

Macronilla korona

Kasvomaskiin pukeutunut Emmanuel Macron hieroo silmäänsä tiedotustilaisuudessa.
Ranskan presidentti Emmanuel Macron. Kuva: Thomas Coex / AFP

Ranskan presidentti Emmanuel Macron on saanut koronatartunnan.

Macron on viikon ajan karanteenissa, eikä hän tapaa muita ihmisiä. Macron hoitaa kuitenkin presidentin tehtäviä etänä.

Suomen koronaluvut

Liisa-Maria Voipio-Pulkki ja THL ylilääkäri Taneli Puumalainen koronatilannekatsauksessa Helsingissä.
Viranomaiset kertoivat Suomen koronatilanteesta torstaina. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suomessa on kuollut lisää ihmisiä koronan takia.

Torstaina raportoitiin 12 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut koronan takia yhteensä 484 ihmistä.

Torstaina raportoitiin myös 358 uutta koronatartuntaa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on huolestunut siitä, että vanhat ihmiset ovat saaneet koronatartuntoja enemmän kuin jokin aika sitten. Korona on erityisen vaarallinen vanhoille.

Virhe eläkkeiden maksussa

KEVA:n pääkonttori
Eläkelaitos Keva teki virheen kunta-alan eläkkeiden maksussa. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Monet kuntien eläkeläiset ovat saaneet tammikuun eläkkeen liian aikaisin. Virhe koskee noin 400 000 eläkeläistä.

Eläkelaitos Keva kertoo, että tammikuun eläke tuli tileille jo tänään torstaina. Siksi eläkettä ei makseta tammikuussa.

Nyt verottaja selvittää, miten asia vaikuttaa verotukseen. Kela puolestaan kertoo, että se ei peri tämän takia takaisin esimerkiksi joulukuun toimeentulotukia.

Eläkelaitos Keva sanoo, että eläkkeen palauttaminen on mahdollista. Ohjeet löytyvät Kevan nettisivuilta, osoite on keva.fi.

Opetusministeri vaihtui

Opetusministeri Jussi Saramo tiedotustilaisuudessa Valtioneuvoston linnassa.
Jussi Saramo hoitaa nyt opetusministerin tehtävää. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Suomen opetusministeri on vaihtunut.

Opetusministeri Li Andersson jää vanhempainvapaalle. Aderssonin ensimmäinen lapsi syntyy pian. Andersson palaa opetusministerin työhön ensi kesänä.

Nyt opetusministerinä on Jussi Saramo. Saramo on 41-vuotias kansanedustaja Vantaalta.

Anderssonin ja Saramon puolue on vasemmistoliitto.

Sää

sääkartta
Sää lämpenee viikonloppuna. Kuva: Yle

Lapissa on torstaina ollut melkein 30 astetta pakkasta. Perjantaina pilvisyys lisääntyy ja pakkanen heikkenee.

Etelässä ja lännessä sataa perjantaina lunta ja räntää, ja lämpötila on nollan yläpuolella.

Viikonloppuna sää on pilvinen ja lounaasta virtaa Suomeen lämpimämpää ilmaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä