Torstai 17.3.2016 (radio)

PAM lähtee neuvotteluihin kilpailukykysopimuksesta

Ann Selin.
Kuva: Yle

Neuvottelut kilpailukykysopimuksesta ovat menneet eteenpäin.

Palvelualojen ammattiliitto PAM päätti torstaina lähteä mukaan neuvotteluihin. PAMissa on työntekijöitä esimerkiksi kaupan alalta.

PAM vaatii neuvotteluissa esimerkiksi osa-aikaisten työntekijöiden tilanteen parantamista. PAM päättää toukokuun lopussa, hyväksyykö se kilpailukykysopimuksen.

Suomen hallitus toivoo, että kilpailukykysopimus syntyy. Sopimus voi hallituksen mielestä parantaa Suomen taloutta. Tarkoitus on esimerkiksi, että työntekijöiden työaika pitenee 3 päivällä vuodessa.

Neuvotteluissa on mukana työnantajien ja työntekijöiden järjestöjä.

Posti irtisanoo melkein 200 työntekijää

Postikärryt
Paperipostin määrä vähenee sähköpostin takia. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Postista katoaa melkein 700 työpaikkaa. Posti irtisanoo alle 200 työntekijää, koska noin 500 työntekijää lähtee Postista vapaaehtoisesti.

Posti vähentää työntekijöitä, koska ihmiset lähettävät paperipostia nykyään paljon vähemmän kuin ennen. Sähköposti on tullut paperipostin tilalle.

Kuurot turvapaikanhakijat pääsevät Helsinkiin

Turvapaikanhakijoita.
Turvapaikanhakijoiden joukossa on myös kuuroja. Kuva: Tommi Parkkinen / Yle

Kaikki kuurot turvapaikanhakijat pääsevät asumaan Helsinkiin.

Suomeen on tullut viime kesästä lähtien 20 kuuroa turvapaikanhakijaa. He asuvat vastaanottokeskuksissa eri puolilla Suomea.

Kuurot turvapaikanhakijat siirretään Helsingin vastaanottokeskuksiin, koska silloin heille on helpompi järjestää viittomakielisiä palveluja.

Kuurot käyttävät viittomakieltä eli käsimerkkejä, koska he eivät kuule. Joissakin vastaanottokeskuksissa työntekijät eivät ole osanneet auttaa kuuroja turvapaikanhakijoita.

Asuntovälitysfirmat kohtelevat ihmisiä väärin

Vuokrakodin ikkunoita Kouvolassa.
Monet etsivät vuokra-asuntoa. Kuva: Vilma Hannén / Yle

Osa asuntovälitysfirmoista on kohdellut väärin ihmisiä, jotka ovat juuri saaneet oleskeluluvan.

Asuntovälitysfirmat ovat esimerkiksi vuokranneet ihmisille asuntoja, jotka ovat huonossa kunnossa. Ne ovat vuokranneet esimerkiksi asuntoja, joissa ei ole vettä tai vessaa, koska niissä on putkiremontti.

Ihmisten on täytynyt myös maksaa suuria välityspalkkioita vuokra-asunnosta. Esimerkiksi Tampereen alueella välityspalkkiot ovat voineet olla monta sataa euroa.

Lahdessa tapahtui säiliöauto-onnettomuus

Onnettomuusrekka.
Säiliöauto kaatui kerrostalon viereen. Kuva: Yle

Lahdessa on tapahtunut säiliöauton onnettomuus.

Iso säiliöauto törmäsi aikaisin torstaiaamuna puuhun ja kaatui kerrostalon viereen. Kukaan ei loukkaantunut.

Auton säiliössä oli kuitenkin vaarallista rikkihappoa. Rikkihappoa pääsi myös maahan. Siksi ihmisiä vietiin turvaan kerrostaloista, jotka ovat onnettomuuspaikan vieressä. Vaara oli ohi torstaina päivällä, ja ihmiset saivat palata takaisin kotiin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä