Torstai 17.6.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Ketkä voivat matkustaa vapaasti Suomeen ensi maanantaista lähtien?

Oikea vastaus:

Kaikki ne, jotka ovat saaneet koronarokotuksen tai ovat sairastaneet koronan alle puoli vuotta sitten.

2.Miksi maahantuloa nyt helpotetaan?

Oikea vastaus:

Koska Suomen koronatilanne on parantunut.

3.Minkä suosituksen THL on antanut koronarokotuksista?

Oikea vastaus:

THL suosittaa koronarokotusta 12-15-vuotiaille lapsille ja nuorille, jotka kuuluvat riskiryhmään.

4.Millaisten sairauksien takia lapsi tai nuori voi kuulua riskiryhmään?

Oikea vastaus:

Hän voi kuulua riskiryhmään, jos hänellä on vaikea sydänsairaus tai astma, joka vaatii jatkuvaa lääkitystä.

5.Missä päin maata vanhustenhoidossa on pulaa hoitajista?

Oikea vastaus:

Koko maassa.

6.Kuinka monta kesäsijaista puuttuu vanhustenhoidosta esimerkiksi Jyväskylässä?

Oikea vastaus:

40.

7.Millaisia kirjoja Laila Hirvisaari kirjoitti?

Oikea vastaus:

Historiallisia romaaneja.

8.Lukevatko suomalaiset Laila Hirvisaaren kirjoja paljon?

Oikea vastaus:

Kyllä. Niitä on myyty yli 4 miljoonaa kappaletta.

9.Minkä takia Luonnonvarakeskus arvelee, että hillasadosta voi tulla hyvä?

Oikea vastaus:

Koska hilla kukkii nyt myös sellaisissa paikoissa, joissa sitä ei tavallisesti ole ollut.

10.Onko koko maassa huomenna aurinkoista ja lämmintä?

Oikea vastaus:

Ei. Pohjoisessa sataa vettä ja on viileämpää.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä