Torstai 17.6.2021 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Maahantulorajoitukset

Tallink Silja Europa saapumassa Tallinnasta Helsingin Länsiterminaaliin sunnuntaina 20. lokakuuta. Viron poliisi löysi laivalta sunnuntaiaamuna Tallinnan satamassa kaksi kuollutta nuorta aikuista.
Työmatkaliikenne Virosta Suomeen helpottuu. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Suomi helpottaa maahantuloa. Maahantulon rajoituksia kevennetään ensi maanantaista alkaen.

EU-maista saa tulla vapaasti Suomeen, jos tulija on saanut täyden rokotussuojan koronaa vastaan. Suomeen saa myös tulla, jos on sairastanut koronan alle puoli vuotta ennen maahantuloa.

Rajoitusten keventäminen helpottaa esimerkiksi työmatkaliikennettä Virosta Suomeen. Myös vapaa-ajan matkailu vapautuu.

Rajoituksia helpotetaan, koska Suomen koronatilanne on parempi. Tänään kerrottiin, että Suomessa on todettu 55 uutta koronatartuntaa.

Koronarokotukset

Pfizerin koronarokotteita ja ampulli valmiina.
Pfizer-Biontechin koronarokote. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittaa koronarokotusta lapsille ja nuorille, jotka kuuluvat riskiryhmään.

Koronarokotusta suositellaan 12-15-vuotiaille lapsille ja nuorille, joilla on esimerkiksi vaikea sydänsairaus tai astma, johon tarvitaan jatkuvaa lääkitystä.

Lapsille ja nuorille annetaan Pfizerin ja Biontechin koronarokote.

Vanhustenhoidon hoitajapula

Hoitaja ja vanhus palvelukeskuksessa.
Hoitajista on kova pula koko maassa. Kuva: Antro Valo / Yle

Vanhustenhoidossa on iso pula hoitajista.

Pulaa hoitajista on koko maassa. Satoja kesätyöpaikkoja on jäänyt tyhjiksi, kun töihin ei ole saatu tarpeeksi lähihoitajia ja sairaanhoitajia. Auki on myös vakituisia työpaikkoja.

Esimerkiksi Jyväskylässä on vapaana 15 vakituista paikkaa vanhusten kotihoidossa. Lisäksi tarvitaan vielä 40 sijaista kesän ajaksi. Työntekijöitä ei kuitenkaan ole löytynyt.

Laila Hirvisaari

Kirjailija Laila Hirvisaari 2011.
Kirjailija Laila Hirvisaari. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Kirjailija ja professori Laila Hirvisaari on kuollut. Hän oli 83-vuotias.

Hirvisaari oli kuuluisa historiallisista romaanisarjoista ja näytelmistä. Hän kirjoitti 41 romaania ja monia näytelmiä.

Hirvisaaren kirjoja on myyty Suomessa yli 4 miljoonaa kappaletta.

Hillasato

Hillankukka. Kuva: Yle

Tämän kesän hillasadosta voi tulla hyvä.

Luonnonvarakeskus sanoo, että hilla kukkii nyt monilla soilla, joilla hillaa ei tavallisesti ole. Jos kukinta onnistuu, sadosta tulee hyvä.

Myös viime vuonna hillasato oli hyvä.

Sää

perjantain sääkartta

Maan etelä- ja keskiosassa on perjantaina poutaa ja aurinkoista. Lämpötila on 23 ja 27 asteen välillä.

Pohjoisessa sataa vettä. Lämpötila jää alle 20 asteen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä