Torstai 17.9.2020 (radio)


Aila-myrsky

Puiden raivausta Vaasassa Aila-myrskyn jälkeen
Aila-myrsky kaatoi paljon puita. Kuva: Merja Siirilä / Yle

Suomessa on ollut myrsky. Myrsky sai nimen Aila.

Aila-myrskyn tuulet ovat puhaltaneet kovaa, ja vettä on satanut paljon eri puolilla Suomea.

Aila-myrsky katkaisi sähköt monilta kodeilta. Torstaina päivällä yli 90 000 kotia oli ilman sähköä. Myös puhelinverkoissa oli ongelmia.

Aila-myrsky on haitannut myös liikennettä. Kova tuuli kaatoi puita kaduille. Myös laivavuoroja peruttiin kovan tuulen takia.

Koronatartunnat

Taneli Puumalainen, ylilääkäri, THL
THL:n ylilääkäri Taneli Puumalainen on huolestunut, koska koronatartuntojen määrä kasvaa. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Koronatartuntojen määrä kasvaa Suomessa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL raportoi torstaina 49 uutta koronatartuntaa. Suomessa on nyt yhteensä noin 8800 koronatartuntaa.

THL on huolissaan koronaviruksen leviämisestä Suomessa. Viime aikoina on löydetty paljon uusia tartuntoja. Koronavirus leviää nyt erityisesti nuorten joukossa.

Kotimaanlennot

Finnairin lentokone platalla.
Finnair lopettaa kotimaanlentoja. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Finnair lopettaa lentoja Suomessa. Finnair aikoo lopettaa lennot 5 lentokentälle ensi keväänä.

Sen jälkeen Finnair ei enää lennä Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lentokentille.

Finnair lopettaa lentoja, koska sillä on talousongelmia. Talousongelmien syy on koronavirus.

Koronaviruksen takia Finnair lentää tämän vuoden lokakuussa vain 70 tai 80 lentoa päivässä. Viime vuoden lokakuussa Finnair lensi yli 350 lentoa päivässä.

Tupakointi

mies tupakoi
Tupakointi voi aiheuttaa aivoverenvuodon. Kuva: AOP

Tupakan vaarallisuudesta on saatu uutta tietoa.

Tupakka on usein syy, kun aivoissa tapahtuu vakava verenvuoto. Näin kertoo uusi suomalainen tutkimus.

Tupakointi lisää riskiä sairauteen, jonka nimi on lukinkalvonalainen aivoverenvuoto. Se on vaarallinen sairaus, joka tappaa jopa 50 prosenttia potilaista muutamassa kuukaudessa.

Suomalaistutkimus todisti ensimmäisen kerran, että tupakoinnin ja lukinkalvonalaisen aivoverenvuoden välillä on yhteys.

Sää

Puut syksynä
Sateen jälkeen tulee pouta. Kuva: Tanja Heikkonen / Yle

Syysmyrskyn jälkeen sää paranee.

Perjantai on Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa aurinkoinen päivä. Lämpötila on noin 15 astetta.

Pohjois-Suomessa voi perjantaina sataa vähän vettä. Lämpötila on pohjoisessa noin 10 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä