Torstai 18.4.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka on Viron uuden hallituksen pääministeri?

Oikea vastaus:

Jüri Ratas.

2.Mitä puolueita Viron hallituksessa on?

Oikea vastaus:

Keskustapuolue, Isänmaa-puolue ja EKRE.

3.Kuinka monta ihmistä kuoli bussionnettomuudessa Madeiralla?

Oikea vastaus:

29.

4.Mitä onnettomuudessa tapahtui?

Oikea vastaus:

Turistibussi ajoi ulos tieltä ja putosi alas mäkeä.

5.Minkämaalaisia bussin matkustajat olivat?

Oikea vastaus:

He olivat saksalaisia.

6.Kuinka monta työntekijää Valmet Automotive aikoo palkata tänä vuonna?

Oikea vastaus:

1000.

7.Missä uusia työntekijöitä tarvitaan?

Oikea vastaus:

Uudenkaupungin autotehtaalla ja Salon akkutehtaalla.

8.Mikä on Operaatio Pajunkissa?

Oikea vastaus:

Se on Autoliiton tapa auttaa autoilijoita, joille tulee ongelmia pääsiäisliikenteessä.

9.Kulkevatko junat normaalisti pääsiäisenä perjantaina ja maanantaina?

Oikea vastaus:

Eivät kulje. Ne noudattavat sunnuntain aikatauluja.

10.Minkälaista on pääsiäisen sää?

Oikea vastaus:

Sateeton, lämmin ja aurinkoinen.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä