Torstai 18.4.2019 (radio)


Viron hallitus

Jüri Ratas puhujapöntössä.
Viron pääministeri Jüri Ratas. Kuva: Toms Kalnins / EPA-EFE

Suomen naapurimaa Viro on saanut uuden hallituksen. Viron parlamentti hyväksyi hallituksen, jonka pääministeri on Jüri Ratas.

Keskustapuolueen Ratas oli myös edellisen hallituksen pääministeri. Uuteen hallitukseen tulivat myös Isänmaa-puolue ja EKRE.

Osa virolaisista ei pidä siitä, että EKRE pääsi hallitukseen. EKRE vastustaa esimerkiksi maahanmuuttoa.

Viron parlamenttivaalit olivat maaliskuun alussa. Vaalien voittaja oli Reformipuolue, mutta se ei pystynyt sopimaan hallituksesta muiden puolueiden kanssa.

Madeiran onnettomuus

Tieltä suistunut bussi rinteessä
Bussi ajoi ulos tieltä ja putosi alas mäkeä. Kuva: AFP

Madeiran lomasaarella on tapahtunut paha bussionnettomuus.

29 ihmistä kuoli, kun turistibussi ajoi ulos tieltä ja putosi alas mäkeä. Melkein 30 ihmistä loukkaantui.

Bussi kuljetti saksalaista ryhmää, ja kuolleet turistit olivat saksalaisia.

Onnettomuus tapahtui 12 kilometrin päässä Madeiran pääkaupungista Funchalista. Madeira kuuluu Portugalille.

Valmet Automotiven työntekijät

Auton rakentajat töissään.
Uudenkaupungin autotehtaalla riittää töitä. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Valmet Automotive aikoo palkata lisää työntekijöitä. Se palkkaa noin 1000 uutta työntekijää tänä vuonna.

Työntekijöitä tarvitaan Uudenkaupungin autotehtaalle ja Salon akkutehtaalle. Salon akkutehdas avataan tänä vuonna.

Valmet Automotive palkkasi 1000 työntekijää myös viime vuonna.

Pääsiäisen poikkeuksia

Autoliiton tiepalvelu teksti haalarin selässä
Autoliiton tiepalvelun puhelinnumero on 0200-8080. Numerosta saa apua, jos pääsiäisliikenteessä tulee ongelmia. Kuva: Miki Wallenius / Yle

Torstai on ollut vilkas päivä liikenteessä. Monet ovat matkustaneet pääsiäisenviettoon. Myös maanantaina autoteillä on paljon liikennettä, kun ihmiset palaavat kotiin.

Autoliiton Operaatio Pajunkissa auttaa autoilijoita, joille tulee ongelmia pääsiäisliikenteessä. Apua saa soittamalla Autoliiton tiepalveluun.

Bussien ja junien aikatauluissa on pääsiäisenä paljon muutoksia. Junat noudattavat sunnuntain aikatauluja perjantaina ja maanantaina.

Monet ruokakaupat ovat pääsiäisenä auki. Kaupat päättävät nykyään itse, ovatko ne juhlapäivinä auki vai kiinni.

Pankit ja postit ovat pääsiäisenä kiinni.

Pääsiäisen ulkoilusää

Aurinko porottaa kirkkaalta taivaalta
Pääsiäisenä paistaa aurinko. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Pääsiäisviikonloppuna on hyvä ulkoilusää.

Ylen meteorologi Joonas Koskela kertoo, että pääsiäisenä ei sada. Sää on lämmin.

Joonas Koskela ennustaa, että aurinkoinen sää jatkuu myös pääsiäisen jälkeen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä