Torstai 18.5.2017 (radio)

Uudet ylioppilaat selvillä

Kuvassa ylioppilaslakki ruusujen keskellä
Ylioppilas saa valkolakin. Kuva: Raila Paavola / Yle

Kevään ylioppilaskokeiden tulokset on kerrottu. Valkoisen lakin saa tänä keväänä noin 26 000 nuorta, jotka ovat suorittaneet lukion.

Parhaat ylioppilaat saivat 8 laudaturia, joka on paras arvosana. 6 oppilasta 5:ssä eri koulussa sai 8 laudaturia. Heistä kaksi kävi koulua Lohjalla ja muut Espoossa, Porissa, Helsingissä ja Kotkassa.

Kevään kaikkien ylioppilaiden nimet löytyvät Ylen nettisivuilta.

Peli opettaa hiukkasfysiikkaa

Lightneer brändijohtaja Peter Westerbacka toimitusjohtaja Lauri Järvilehto.
Peter Vesterbackan ja Lauri Järvilehdon firma teki Big Bang Legends -pelin. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Suomalainen pelifirma haluaa opettaa miljoonille ihmisille hiukkasfysiikkaa kännykkäpelin avulla.

Peli on tehty yhdessä huipputiedemiesten kanssa. Pelin idea on, että esimerkiksi atomit, kvarkit, happi ja hiili tulevat tutuiksi samalla kuin ihminen pitää hauskaa eli pelaa.

Professori Marcus du Sautoy sanoo, että pelit ovat opiskelun tulevaisuutta.

Päteviä islaminopettajia tarvitaan lisää

Suaad Onniselkä, islaminopettaja, Vesalan peruskoulu.
Opettaja Suaad Onniselkä. Kuva: Suaad Onniselkä

Kouluissa on pula islaminopettajista.

Suomessa on vain noin 20 pätevää islaminopettajaa, jotka ovat opiskelleet opettajiksi suomalaisessa yliopistossa. Islamiin uskovia koululaisia on 8000 ja määrä kasvaa nopeasti.

Opettaja Suaad Onniselkä sanoo, että koulussa annetaan tietoa islamista. Siellä ei tehdä "hyviä muslimeja". Opettaja ei esimerkiksi sano oppilaille, mikä islamin suuntaus on oikea.

Suurin osa Suomen koulujen islaminopettajista ei ole päteviä. Monet ovat maahanmuuttajia, jotka eivät esimerkiksi tunne Suomen koulujen opetussuunnitelmaa.

Cityketusta ei ole isoa haittaa

Ketut leikkivät
Citykettuja Ylen pihalla Helsingissä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Helsingissä ja sen lähikaupungeissa asuu nykyään paljon kettuja. "Citykettuja" asuu myös ihmisten pihoissa, esimerkiksi terassin alla. Monet ihmiset sanovat, että on mukava katsoa, mitä ketut tekevät pihalla.

Asiantuntijat sanovat, että ketuista ei ole kaupungissa isoa haittaa. Niiden pesä ehkä haisee pahalle. Ketun pesään jää esimerkiksi oravan tai sorsan jäänteitä, jotka houkuttelevat rottia. 

Ketuista on hyötyä, kun ne syövät kaneja, joita on monessa paikassa liikaa.

Vihdoin lämpöä

Narsissit kukkivat.
Kevät saa vauhtia viikonloppuna. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Sää lämpenee vihdoinkin. Etelä-Suomessa on perjantaina monessa paikassa yli 20 astetta lämmintä ja aurinko paistaa. Perjantaipäivän aikana sade loppuu myös pohjoisessa.

Viikonloppuna aurinko paistaa melkein koko maassa ja varsinkin etelässä on yhtä lämmintä kuin kesällä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

suomikoulun lapsia

Suomi 100: Suomalainen juttu

Mies ottaa aurinkoa laiturilla.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Iloisia ihmisiä kattoterassilla.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8 Osa 9 Osa 10

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä