Torstai 18.6.2020 (radio)

Monilla lapsiperheillä on ollut vaikeaa

avustusruokia laatikoissa
Avustusjärjestöjen ruokajakelu on ollut monelle tärkeä asia tänä keväänä. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Avustusjärjestöt ovat olleet tärkeitä koronaepidemian aikana.

Esimerkiksi monet lapsiperheet ovat kärsineet rahapulasta.

Lastensuojelun Keskusliitto kertoo, että noin 55 000 uutta lapsiperhettä on ollut huonossa tilanteessa koronan aikana.

Tilanne jatkuu vaikeana loppuvuoteen asti. Moni joutuu turvautumaan avustusjärjestöihin ja menemään leipäjonoon.

Koronarajoituksia höllennetään

Asiakkaita ravintolan terassilla lounasaikaan Helsingissä 2. kesäkuuta
Juhannuksen jälkeen ravintoloiden koronarajoituksia höllennetään. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomen hallitus päätti eilen höllentää joitakin koronarajoituksia.

Ensi viikolla ravintolat voivat tarjota ruokaa noutopöydästä. Ravintolat voivat myös olla auki pidempään ja ne voivat myydä alkoholia myöhään yöhön asti.

Ravintolat voivat myös ottaa enemmän asiakkaita sisään.

Kokoontumisrajoituksia puretaan elokuun alusta. Silloin saa olla tapahtumia, joissa on yli 500 ihmistä.

Hallitus suosttelee vielä, että hoivakodeissa vierailua rajoitetaan, jos se on tarpeellista.

Vierailut pitää järjestää turvallisesti. Hoivakodin johtaja päättää, voiko vierailut järjestää turvallisesti.

Sähköpyörällä voi ajaa liian kovaa

Pyöräilijä on pysäntynyt sähköpyörällä odottamaan kadun ylittämistä. Kuvassa näkyvät pyörä ja kuljettajan jalat.
Uusilla sähköpyörillä pääsee niin kovaa, että se on lain mukaan kiellettyä. Kuva: Markku Pitkänen / Yle

Moni liikkuu nykyään helposti ja nopeasti sähköpyörällä.

Uusilla sähköpyörillä pääsee ajamaan kovaa vauhtia. Lain mukaan sähköpyörällä saa ajaa enintään 25 kilometrin tuntinopeutta.

Jos sähköpyörällä pääsee tätä kovempaa, sillä ei saisi ajaa ajoradalla tai pyörätiellä.

Poliisi voi kirjoittaa sakon sähköpyöräilijälle, joka ajaa liian kovaa.

Ongelma on se, että Suomen laki ei pysy perässä, kun sähköpyörät ja muut sähkökäyttöiset välineet kehittyvät.

Lintuja ei saa nyt häiritä

Vihreitä linnunmunia pesässä
Linnut pesivät nyt. Niille pitää antaa pesimärauha. Kuva: Kimmo Gustafsson / Yle

Lintujärjestö BirdLife Suomi muistuttaa juhannuksen viettäjiä siitä, että kaikkien pitää kunnioittaa lintujen pesimärauhaa.

Lintujen pesimäsaarille ja -luodoille ei saa rantautua.

Jos juhannuskokkoa saa polttaa, pitää sen paikka valita niin, ettei se häiritse lintuja.

Linnunpesät ja yksin jääneet linnunpoikaset pitää myös jättää rauhaan.

Juhannuksena on lämmintä

Uimaveden lämpötilat
Järvissä on nyt lämmintä vettä. Kartta kertoo, kuinka lämmintä vesi on pinnalta. Kuva: Yle Sää/ Anne Borgström

Juhannusta saadaan viettää hyvässä säässä.

Ukkoset väistyvät ja sää poutaantuu.

Sää on huomenna perjantaina aurinkoinen ja suuressa osassa maata lämmin. Etelässä lämpötila kohoaa hellelukemiin.

Koko juhannusviikonloppu on poutainen ja aurinkoinen.



Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä