Torstai 18.7.2019 (radio)


Ministerikokous Helsingissä

Matteo Salvini
Italian sisäministeri Matteo salvini osallistui EU-kokoukseen Helsingissä torstaina. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

EU-maiden sisäministerit ovat koolla Helsingissä. Sisäministerit keskustelevat Välimeren pakolaisongelmasta.

Eurooppaan tulee paljon turvapaikanhakijoita Välimeren kautta. He tulevat Euroopan unionin alueelle tavallisesti Italiassa.

Sisäministerit yrittävät nyt sopia, että turvapaikanhakijoita siirretään myös muihin EU-maihin. Sopimusta ei ole syntynyt.

Italia haluaa, että turvapaikanhakijat lähetetään pois Euroopasta. Italia pelkää, että he jäävät muuten Italiaan.

Välimerellä on tänä vuonna hukkunut jo 700 ihmistä, jotka yrittivät päästä Eurooppaan.

Tulipalo Japanissa

Kyoto Animation -anime-studio palaa Kiotossa.
Kyoto Animation -studio paloi Kiotossa torstaina. Kuva: AOP

Japanissa on ollut paha tulipalo. Tulipalossa kuoli yli 30 ihmistä. Myös loukkaantuneita on yli 30.

Japanin poliisi kertoo, että noin 40-vuotias mies sytytti tulipalon tahallaan. Vielä ei tiedetä, miksi mies teki niin.

Tulipalo oli Kioton kaupungissa Kyoto Animation -studiolla. Studio tekee animea eli japanilaista animaatiota.

Poliisi kertoo, että palon sytyttäjä ei ole ollut studiolla töissä.

Ed Sheeranin konsertit

Malmin lentokenttä.
Ed Sheeranin konserttipaikat rakennetaan Malmin lentokentälle. Kuva: Matti Myller / Yle

Helsingissä järjestetään ensi viikolla 2 isoa konserttia. Konserteissa esiintyy brittiläinen laulaja Ed Sheeran.

Konsertit järjestetään tiistaina ja keskiviikkona Malmin lentokentällä. Molempina päivinä paikalle tulee noin 60 000 ihmistä.

Konsertin järjestäjä kertoo, että ihmiset saavat tulla jonottamaan konserttialueelle vasta aamulla kello 9. Maailmalla ihmiset ovat jonottaneet jopa monta päivää.

Ed Sheeran aloitti katusoittajana. Nyt hän on maailmantähti.

Muumit ja Itämeri

Sophia Jansson
Muumit ja Sophia Jansson alkavat kerätä rahaa Itämeren hyväksi. Kuva: Jari Kovalainen

Muumit alkavat suojella Itämerta.

Muumien kampanja Itämeren puolesta alkaa ensi vuonna, joka on muumien juhlavuosi. Silloin on kulunut 75 vuotta siitä, kun Tove Janssonin ensimmäinen muumikirja ilmestyi.

Meri on aina ollut tärkeä teema muumikirjoissa. Siksi muumien avulla halutaan kerätä miljoona euroa Itämeren suojeluun, kertoo Moomin Characters -firman johtaja Sophia Jansson.

Itämeri on likainen, ja se tarvitsee nopeasti apua. Muumien keräysrahat menevät John Nurmisen säätiölle, joka kehittää Itämeren suojelua.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä