Torstai 19.11.2020 (radio)


Suomen koronatilanne

STM:stä johtaja Pasi Pohjola, strategiajohtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki ja THL:n ylilääkäri Taneli Puumalainen STM:n ja THL:n koronavirustilannetta koskevassa tilannekatsauksessa Helsingissä 19. marraskuuta 2020.
Viranomaiset kertoivat torstaina Suomen koronatilanteesta. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Uusien koronatartuntojen määrä kasvaa Suomessa.

Torstaina raportoitiin 351 uutta koronatartuntaa. Se on enemmän kuin koskaan ennen yhdessä päivässä.

Suomessa on raportoitu yhteensä noin 20 000 koronatartuntaa. Asiantuntijat pelkäävät, että Suomen koronatilanne voi huonontua nopeasti.

Koronatartuntoja on lisää myös vanhuksilla. Se on huono asia, koska korona on vaarallinen vanhuksille.

Korona on levinnyt myös työpaikoilla. Asiantuntijat sanovat, että työntekijöiden pitää muistaa turvavälit ja hyvä hygienia myös taukotiloissa ja kahvihuoneissa.

Maahantulon rajoitukset

Matkustajia lähdössä Kemi-Tornion lentoasemalla
Lentoasemilla on nyt hiljaista. Kuva: Laura Valta / Yle

Suomi jatkaa maahantulon rajoituksia. Hallitus päätti, että rajoitukset jatkuvat 13. joulukuuta asti.

Suomeen ei voi tulla vapaasti Euroopan maista, joissa on koronatartuntoja yli sallitun rajan. Raja on 25 uutta koronatapausta 100 000 ihmistä kohden 2 viikossa.

Raja on ankara. Käytännössä se tarkoittaa, että matkustus muualta Euroopasta Suomeen on poikki. Vain työmatkaliikenne Virosta ja Ruotsista on sallittua ilman karanteenia.

Suomen koronatilanne on Euroopan paras. Siksi hallitus yrittää rajoitusten avulla estää koronan leviämisen ulkomailta Suomeen.

Koronarokotteen testitulokset

AstraZenecan rokotetta testataan mAbxience-laboratoriossa, Garinissa, Argentiinassa.
Oxfordin yliopiston ja AstraZenecan koronarokote toimi testissä hyvin. Kuva: Juan Ignacio Roncoroni / EPA

Koronarokotteista on saatu taas hyviä uutisia.

Oxfordin yliopiston koronarokotteen testitulokset ovat hyviä. Oxfordin yliopisto kehittää koronarokotetta yhdessä AstraZeneca-lääkefirman kanssa.

Tämä on jo kolmas koronarokote, josta saadaan hyviä testituloksia. Asiantuntijat arvioivat, että koronarokotteet tulevat käyttöön ensi vuonna.

Liisa-myrsky

Kuvassa on Liisa-myrskyn Luvialla 19. marraskuuta kaatama puu.
Liisa-myrsky on kaatanut puita. Kuva: Jenni Joensuu / Yle

Suomessa on ollut torstaina myrsky. Myrsky sai nimen Liisa.

Myrskytuuli on puhaltanut kovaa, ja Liisa-myrsky katkaisi sähköt tuhansilta kodeilta.

Myrsky rikkoi myös junarataa Keski-Suomessa. Siksi osa junaliikenteestä on ollut poikki, ja junamatkustajia on kuljetettu busseilla.

Liisa-myrskyssä on myös satanut paljon. Esimerkiksi Kokkolassa satoi yli 5 senttimetriä vettä yhdessä päivässä. Pohjoisessa on satanut lunta.

Perjantain sää

Kuura peittää lehdet loppusyksyn kylmänä aamuna
Perjantaina sää kylmenee myös etelässä. Kuva: Hanne Leiwo/Yle

Perjantaina sää muuttuu. Tuuli heikkenee, ja samalla sää kylmenee.

Perjantaina päivällä lumikuuroja tulee etelä- ja keskiosassa Suomea. Perjantai-iltana sateet loppuvat, ja sää kylmenee lisää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä