Torstai 19.1.2017 (radio)

Rikosten estäminen

Turvapaikanhakija käyttää kännykkää käytävällä
Turvapaikanhakija ei voi hyvin, jos hänellä ei ole mitään tekemistä. Kuva: Kay Nietfeld / EPA

Työ ja opiskelu ovat tärkeitä turvapaikanhakijoille. Ne ovat paras tapa myös estää turvapaikanhakijoiden rikoksia.

Asiantuntijoiden mielestä turvapaikanhakijoiden rikosten syynä voi olla se, että turvapaikanhakijoilla ei ole mitään järkevää tekemistä.

Asiantuntijat kertoivat rikosten estämisestä torstaina.

Onnettomuus Italiassa

lumeen hautautunut hotelli
Kaikki eivät ole päässeet pois hotellista, joka jäi lumen alle. Kuva: Italian pelastuslaitos

Hotelli on jäänyt lumen alle Italiassa. Hotelli on vuoristossa. Lumi vyöryi vuorelta alas hotellin päälle.

Hotellissa oli asiakkaita ja vieraita, jotka eivät ole päässeet pois lumen alta. Pelastajat ovat tehneet työtä koko päivän, kun he ovat etsineet ihmisiä lumen alta.

Onnettomuus tapahtui Keski-Italiassa, jossa on ollut viime aikoina myös maanjäristyksiä. Nyt alueella on satanut lunta tosi paljon.

Onnettomuus Iranissa

Myös Iranissa on tapahtunut vakava onnettomuus.

Kerrostalossa syttyi tulipalo, ja talo romahti kasaan. Talossa oli 17 kerrosta. Onnettomuus tapahtui Iranin pääkaupungissa Teheranissa.

Onnettomuudessa kuoli ainakin 30 palomiestä. He olivat sammuttamassa tulipaloa, kun talo romahti kasaan. Kymmeniä ihmisiä loukkaantui.

Todistajan suojelu

Syyttäjät oikeussalissa.
On tärkeää, että todistaja uskaltaa puhua oikeudessa. Kuva: Miia Roivainen / Yle

Poliisi voi suojella ihmistä, joka todistaa oikeudessa. Suomessa näin on tehty noin 2 vuoden ajan, ja kokemukset ovat hyviä.

Todistajaa suojellaan, jos pelätään, että rikolliset haluavat vahingoittaa häntä. On tärkeää, että ihmiset uskaltavat kertoa rikoksista.

Rikosylitarkastaja Sanna Palo kertoo, että todistaja voi saada uuden nimen ja uuden kodin. Todistajan kotia voidaan vartioida tekniikan avulla.

Suomalaisten ruisleipä

Uunituoreita ruisleipiä leipomossa.
Tämä on Suomen kansallisruoka. Kuva: Mika Moksu / Yle

Suomen kansallisruoka on ruisleipä.

Noin 50 000 suomalaista osallistui äänestykseen, jossa kansallisruoka valittiin. Tumma ruisleipä oli äänestyksen voittaja.

Toiseksi äänestyksessä tuli karjalanpaisti. Se on liharuoka.

Kolmanneksi äänestyksessä tuli karjalanpiirakka. Sen kuori on tavallisesti ruista, ja sen sisällä on riisipuuroa.

Karjalanpaisti ja karjalanpiirakka tulevat Karjalasta, Suomen ja Venäjän rajalta.

Luksian blogi

Luksian kotoutumiskoulutuksen opiskelijoita.
Luksian kotoutumiskoulutuksen opiskelijoita. Kuva: Luksia

Selkouutisten verkkosivuilla jatkuu videoblogi Vuosi kotoutumiskoulutuksessa.

Blogin tekijät ovat Luksian opiskelijoita. Blogin osassa 5 he kertovat kieliharjoittelusta työpaikoilla.

Blogi löytyy osoitteesta yle.fi/selkouutiset.

Katso blogi

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä