Torstai 19.12.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka suuri osa synnyttäjistä on ylipainoisia?

Oikea vastaus:

40 prosenttia.

2.Mitkä ovat ylipainon riskejä?

Oikea vastaus:

Diabetes raskauden aikana, keisarileikkaukset ja erilaiset tulehdukset.

3.Mitä muita eroja on ylipainoisten ja normaalipainoisten välillä?

Oikea vastaus:

Ylipainoiset toipuvat hitaammin leikkauksista kuin normaalipainoiset.

4.Kuka on Olkiluoto 3:n rakentaja?

Oikea vastaus:

Areva-Siemens.

5.Koska ydinvoimala alkaa tuottaa sähköä?

Oikea vastaus:

Maaliskuussa 2021.

6.Missä Olkiluoto 3 on?

Oikea vastaus:

Satakunnan Euroajoella.

7.Kuinka monta joulukuusta Suomessa ostetaan jouluna?

Oikea vastaus:

Noin 1,5 miljoonaa.

8.Mikä on ympäristöystävällisin joulupuu?

Oikea vastaus:

Luonnonkuusi, joka löytyy lähialueelta.

9.Voiko muovikuusi olla ekologinen? Miten?

Oikea vastaus:

Voi. Se on ekologinen, jos sitä käyttää noin 20 vuotta.

10.Mikä on presidentin virka-asunnon nimi?

Oikea vastaus:

Mäntyniemi.

11.Ketkä toivat presidentille joulukuusen?

Oikea vastaus:

Metsäylioppilaat.

12.Kuka oli presidentti vuonna 1963?

Oikea vastaus:

Urho Kekkonen.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä