Torstai 19.12.2019 (radio)

Ylipaino on synnyttäjälle riski

Odottavan äidin käsi vauvavatsan päällä.
Ylipaino aiheuttaa riskejä raskauden aikana. Kuva: Tiina-Leena Kurki / Yle

Yhä useampi synnyttäjä eli odottava äiti on ylipainoinen. Määrä kasvaa koko ajan.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että yli 40 prosenttia synnyttäjistä on ylipainoisia. Synnyttäjistä 16 prosenttia on lihavia.

Lihavuus lisää monia riskejä. Niitä ovat esimerkiksilediabetes raskauden aikana, keisarileikkaukset ja erilaiset tulehdukset. Ylipainoiset myös toipuvat hitaammin leikkauksista kuin normaalipainoiset.

Viime vuonna kaikkien synnyttäjien keski-ikä oli 31 vuotta ja ensisynnyttäjien hieman yli 29 vuotta.

Viime vuonna Suomessa syntyi noin 50 000 lasta.

Olkiluoto myöhästyy taas

Olkiluoto 3 reaktorirakennus
Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, ensi vuonna Olkiluoto 3:n reaktorirakennuksen edessä ei enää nähdä työmaakoppeja. Kuva: Jari Pelkonen / Yle

Olkiluoto 3:n ydinvoimalan valmistuminen siirtyy taas.

Ydinvoimalan rakentaja Areva-Siemens on kertonut uudesta aikataulusta. Areva kertoo, että voimala alkaa tuottaa sähköä säännöllisesti maaliskuussa 2021.

Olkiluodon kolmosreaktorin valmistuminen on myöhästynyt jo monta kertaa. Alun perin ydinvoimalan piti olla Satakunnan Eurajoella valmis jo vuonna 2009.

Areva kertoo, että järjestelmien testaus on edennyt hitaasti. Lisäksi varaosista on ollut puutetta.

On taas joulukuusien aika

Nea Sipola ja joulukuusia
Kuusia ostetaan taas jouluna noin 1,5 miljoonaa. Kuva: Kai Pohjanen / Yle

Joulukuusikauppa on alkanut. Tänäkin jouluna suomalaiset hankkivat koteihin noin 1,5 miljoonaa kuusta.

Suurin osa kuusikaupan puista on suomalaisia metsäkuusia.

Ympäristöystävällisin joulupuu on luonnonkuusi, joka löytyy lähialueelta. Muovikuusi on ekologinen, jos sitä käytetään noin 20 vuotta.

Noin miljoona joulukuusta tuodaan Suomen kuusiviljelmiltä. Joulupuita tuodaan myyntiin myös ulkomailta, esimerkiksi Tanskasta.

Joulupuita myydään Suomessa tänä jouluna ehkä 32 miljoonan euron arvosta.

Presidentti sai joulutervehdykset

.
Joulutervehdykset presidentille ovat jo perinne. Kuva: Yle

Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio ovat ottaneet vastaan perinteiset joulutervehdykset presidentin virka-asunnossa Mäntyniemessä.

Metsäylioppilaat luovuttivat presidentille joulukuusen. Kukkakauppiasliitto toi Mäntyniemeen joulukukan. Luonnonsuojelujärjestöt toivat luomukasviskorin.

Presidentti Niinistö ja rouva Haukio saivat myös muun muassa joulukinkun ja jouluhauen.

Helsingin tuomiokirkon poikakuoro Cantores Minores toi presidentille laulutervehdyksen.

Presidentin joulutervehdyksillä on pitkät perinteet. Esimerkiksi ensimmäinen joulukuusi luovutettiin presidentti Urho Kekkoselle vuonna 1963.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä