Torstai 19.3.2020 (radio)

Suomi sulki rajat

Putkiaita Suomen ja Ruotsin rajalla Torniossa, taustalla Haaparannan kaupunki
Aita Suomen ja Ruotsin rajalla Torniossa. Taustalla näkyy Haaparannan kaupunki. Kuva: Risto Koskinen / Yle

Suomi on sulkenut rajat koronaviruksen takia. Rajan yli ei voi kulkea vapaasti. Kaikkien pitää näyttää Suomen rajalla henkilöpaperit.

Suomeen pääsevät vain Suomen kansalaiset ja ne ulkomaalaiset, jotka asuvat Suomessa. Myös ulkomaalaiset, joilla on työpaikka Suomessa pääsevät Suomeen. Ulkomaalaiset turistit eivät pääse Suomeen.

Ohjeita yli 70-vuotiaille

Vanhus kävelee käytävällä rollaattorin kanssa Myyrmäen vanhusten keskuksessa.
Yli 70-vuotiaita pitää suojata hyvin koronavirukselta. Kuva: Eleni Paspatis / Yle

Hallitus on tehnyt ohjeet yli 70-vuotiaille koronaviruksen takia. Yli 70-vuotiaiden pitää välttää muita ihmisiä, että koronavirus ei tartu yli 70-vuotiaisiin.

Kunnissa avataan puhelinpalvelu, josta yli 70-vuotiaat saavat apua, jos he tarvitsevat esimerkiksi ruokaa kaupasta tai lääkkeitä apteekista.

Yli 70-vuotiaiden on hyvä olla kotona. Ulkona voi käydä, kun välttää muita ihmisiä.

Yli 70-vuotiaita pitää suojata paljon koronavirukselta, koska koronavirus voi olla vaarallinen yli 70-vuotiaille.

Älä laita nenäliinaa biojätteeseen

Roskia jäteastiassa
Laita nenäliinat sekajätteeseen. Kuva: Paula Collin / Yle

Jätefirmat ovat antaneet uusia ohjeita jätteiden käsittelyyn ja lajitteluun koronaviruksen takia.

Nenäliinat pitää laittaa nyt sekajätteeseen. Nenäliinoja ei saa laittaa biojätteeseen, koska biojätteessä virukset voivat ehkä levitä helpommin kuin sekajätteessä. Esimerkiksi eläimet voivat levittää biojätettä.

Hiihtokeskuksissa on paljon ihmisiä

Laskettelijoita Ylläksen hiihtokeskuksen jonossa maaliskuussa 2020. Kyltti kehottaa pitämään metrin turvavälin koronaviruksen vuoksi.
Kyltti neuvoo, että pitää pitää metrin väli muihin ihmisiin. Kuva: Mia Sivula / Yle

Lapin hiihtokeskukset saavat olla auki, vaikka Suomessa on rajoitettu kokoontumista.

Kaupunkien keskustoissa on nyt hiljaista koronaviruksen takia, mutta Lapin hiihtokeskuksissa on paljon ihmisiä. Aluehallintovirasto sanoo, että laskettelurinteet saavat olla auki.

Hiihtokeskuksissa on suljettu monia ravintoloita, koska ihmiset eivät mene nyt ravintoloihin. Ihmiset välttävät lähikontakteja eli eivät mene lähelle toisia ihmisiä.


Tampereen radion uusi studio
Radiostudio. Kuva: Marjut Suomi / Yle

Yle lisää suomalaisen musiikin soittamista radiossa. Yle alkaa soittaa enemmän suomalaista musiikkia radiokanavilla Radio Suomi ja YleX.

Suomessa on nyt poikkeusolot. Yle haluaa luoda läheisyyden ja jatkuvuuden tunnetta.

Samalla Yle tukee suomalaisia musiikin tekijöitä. Yle maksaa korvausta musiikin tekijöille, kun musiikkia soitetaan radiossa.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä