Torstai 19.5.2022 (radio)

Niinistö USA:ssa

Sauli Niinistö puhumassa mikrofoniin. Joe Biden ja Magdalena Andersson seisovat molemmin puolin.
USA:n presidentti Joe Biden, Suomen presidentti Sauli Niinistö ja Ruotsin pääministeri Magdalena Andersson. Kuva: Mandel Ngan / AFP

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja Ruotsin pääministerin Magdalena Andersson ovat tavanneet USA:n presidentin Joe Bidenin Washingtonissa.

Vierailulla puhuttiin esimerkiksi siitä, millaista turvaa USA antaa Suomelle ja Ruotsille ennen kuin maiden Nato-jäsenyys tulee voimaan.

USA:n presidentti Biden on ilmaissut vahvan tuen Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydelle.

Maakaasutoimitukset

Gasums anläggning i Räikkölä, Imatra den 12 maj 2022.
Maakaasuputkia. Kuva: Lehtikuva

Suomessa varaudutaan maakaasun toimitusvaikeuksiin. Syy on se, että maakaasun tulo Venäjältä loppuu ehkä pian.

Elinkeinoministeriö sanoo, että firmat ovat varautuneet eri tavoin tilanteeseen. Osa firmoista voi esimerkiksi korvata kaasun toisella polttoaineella.

Kaasufirma Gasum arvioi keskiviikkona, että maakaasun tulo Venäjältä Suomeen loppuu ehkä perjantaina illalla tai lauantaina. Syy on se, että Suomi ei suostu maksamaan kaasusta ruplilla.

Koronapoissaolot

Nainen katsoo kuumemittaria ja koronaoireiden arviopalvelua
Koronatilanne ei ole ohi. Koronaan sairastuu edelleen paljon suomalaisia. Sairaana ei saa mennä töihin. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Koronatauti aiheuttaa edelleen paljon poissaoloja työpaikoilta. Näin kertoo Kela. Kelasta haetaan paljon tartuntatautipäivärahaa.

Tänä vuonna tartuntatautipäivärahaa on hakenut jo yli 120 000 suomalaista. Tartuntatautipäivärahaa haetaan tänä vuonna ennätyspaljon.

Koronatilanne on helpottanut, mutta koronatilanne ei ole ohi. Pandemian aikana Kela on korvannut työntekijöiden koronapoissaoloja jo 200 miljoonaa euroa.

Koronapotilaiden määrä

Sairaanhoitaja Evelin Prees hoitaa koronapotilasta suojavarusteissa teho-osastolla
Koronapotilaiden määrä on vähentynyt. Kuva: Arash Matin / Yle

Koronapotilaiden määrä sairaaloissa vähenee.

Myös koronakuolemien määrä vähenee. Näin kertovat Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja sosiaali- ja terveysministeriö.

Koronavirusta on myös jätevesissä aiempaa vähemmän.

Lasten uimataito

Uimakoulu uimahallin lastenaltaassa
Lapsia uimakoulussa. Kuva: Paula Collin / Yle

Lasten uimataito on ehkä heikentynyt korona-aikana.

Syy on se, että koronarajoitusten takia uimahallit olivat paljon kiinni ja uimakouluja ei järjestetty.

Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto on kysynyt kunnilta uimaopetuksen tilanteesta. Melkein 40 prosenttia kunnista arvioi, että koronarajoitukset ovat heikentäneen lasten uimataitoa.

Vain vähän yli 10 prosentissa kuntia koulujen uimaopetus pystyttiin järjestämään täysin, vaikka uimahalleja suljettiin koronan takia.

Sää

Perjantain sääkartta.
Perjantaina on melko aurinkoista.

Perjantaina koko maassa on poutaa eli ei sada.

Enimmäkseen on aurinkoista. Välillä taivaalla voi olla pilviä.

Lämpötila on perjantaina 10 ja 18 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä