Torstai 19.9.2019 (radio)

Merivoimille uusia sotalaivoja

Pohjanmaa-luokan aluksen havainnekuva
Merivoimat saa 4 uutta laivaa Kuva: Puolustusvoimat

Suomi ostaa uusia sotalaivoja.

Hallitus on päättänyt ostaa Merivoimille 4 uutta sotalaivaa. Laivat korvaavat 7 vanhaa alusta, jotka poistuvat käytöstä.

Uudet laivat rakennetaan Suomessa Rauman telakalla. Laivojen rakentaminen tuo työtä ehkä noin 2000 ihmiselle.

Laivat maksavat 1,3 miljardia euroa. Laivojen on määrä olla valmiita vuonna 2028.

Uusi reitti Venäjälle

Parikkalan raja-asema
Parikkalassa on nyt tilapäinen rajanylityspaikka. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Suomen ja Venäjän rajalle avataan uusi kansainvälinen rajanylityspaikka.

Uusi rajanylityspaikka on Suomen Parikkalan ja Venäjän Syväoron välillä. Uusi rajanylityspaikka aiotaan avata matkustaja- ja tavaraliikenteelle vuonna 2024.

Nykyisin Parikkalassa on tilapäinen rajanylityspaikka. Se tarkoittaa sitä, että rajanylitykseen pitää olla erikoislupa.

Uusi rajanylityspaikka avataan Parikkalaan, koska hallitus haluaa vahvistaa Itä-Suomen ja Savonlinnan alueen elinvoimaa.

HPV-rokote myös pojille

HPV-rokote annetaan olkavarteen.
HPV-rokote annetaan nykyään vain tytöille. Kuva: AOP

HPV-rokote halutaan antaa myös pojille. Terveysviranomaiset haluavat, että jo ensi syksynä HPV-rokote annetaan myös pojille.

HPV-rokote suojaa monilta syöviltä. HPV-rokote antaa suojaa esimerkiksi kohdunkaulan syöpää ja peniksen syöpää vastaan.

Nyt rokote annetaan vain tytöille. Tytöistä noin 70 prosenttia saa HPV-rokotuksen.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Tuija Leino sanoo, että jos rokote annetaan myös pojille, rokotuksilla voidaan ehkäistä ehkä noin 300 syöpää vuodessa

Lapsi- ja äitikuolleisuus laskevat

Lapsi vanhemman sylissä.
Lapsikuolleisuus on vähentynyt esimerkiksi rokotteiden ja paremman hygienian ansiosta. Kuva: Marko Väänänen / Yle

Lapsikuolleisuus on laskenut ympäri maailmaa, kertoo YK:n lastenjärjestö Unicef.

Lapsikuolleisuus on laskenut yli 50 prosenttia vajaan 30 vuoden aikana. Vuonna 1990 maailmassa kuoli yli 14 miljoonaa alle 15-vuotiasta lasta. Viime vuonna lapsia kuoli noin 6 miljoonaa.

Lapsikuolleisuus on vähentynyt esimerkiksi rokotteiden ja entistä paremman hygienian ansiosta.

Myös äitien kuolleisuus on laskenut. Vuonna 2017 eri puolilla maailmaa kuoli vähän alle 300 000 äitiä. Se on 35 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2000.

Äitien ja pienten lasten kuolleisuus on korkein Saharan eteläpuolisessa Afrikassa.




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä