Torstai 19.9.2019 (radio)

Merivoimille uusia sotalaivoja

Pohjanmaa-luokan aluksen havainnekuva
Merivoimat saa 4 uutta laivaa Kuva: Puolustusvoimat

Suomi ostaa uusia sotalaivoja.

Hallitus on päättänyt ostaa Merivoimille 4 uutta sotalaivaa. Laivat korvaavat 7 vanhaa alusta, jotka poistuvat käytöstä.

Uudet laivat rakennetaan Suomessa Rauman telakalla. Laivojen rakentaminen tuo työtä ehkä noin 2000 ihmiselle.

Laivat maksavat 1,3 miljardia euroa. Laivojen on määrä olla valmiita vuonna 2028.

Uusi reitti Venäjälle

Parikkalan raja-asema
Parikkalassa on nyt tilapäinen rajanylityspaikka. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Suomen ja Venäjän rajalle avataan uusi kansainvälinen rajanylityspaikka.

Uusi rajanylityspaikka on Suomen Parikkalan ja Venäjän Syväoron välillä. Uusi rajanylityspaikka aiotaan avata matkustaja- ja tavaraliikenteelle vuonna 2024.

Nykyisin Parikkalassa on tilapäinen rajanylityspaikka. Se tarkoittaa sitä, että rajanylitykseen pitää olla erikoislupa.

Uusi rajanylityspaikka avataan Parikkalaan, koska hallitus haluaa vahvistaa Itä-Suomen ja Savonlinnan alueen elinvoimaa.

HPV-rokote myös pojille

HPV-rokote annetaan olkavarteen.
HPV-rokote annetaan nykyään vain tytöille. Kuva: AOP

HPV-rokote halutaan antaa myös pojille. Terveysviranomaiset haluavat, että jo ensi syksynä HPV-rokote annetaan myös pojille.

HPV-rokote suojaa monilta syöviltä. HPV-rokote antaa suojaa esimerkiksi kohdunkaulan syöpää ja peniksen syöpää vastaan.

Nyt rokote annetaan vain tytöille. Tytöistä noin 70 prosenttia saa HPV-rokotuksen.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Tuija Leino sanoo, että jos rokote annetaan myös pojille, rokotuksilla voidaan ehkäistä ehkä noin 300 syöpää vuodessa

Lapsi- ja äitikuolleisuus laskevat

Lapsi vanhemman sylissä.
Lapsikuolleisuus on vähentynyt esimerkiksi rokotteiden ja paremman hygienian ansiosta. Kuva: Marko Väänänen / Yle

Lapsikuolleisuus on laskenut ympäri maailmaa, kertoo YK:n lastenjärjestö Unicef.

Lapsikuolleisuus on laskenut yli 50 prosenttia vajaan 30 vuoden aikana. Vuonna 1990 maailmassa kuoli yli 14 miljoonaa alle 15-vuotiasta lasta. Viime vuonna lapsia kuoli noin 6 miljoonaa.

Lapsikuolleisuus on vähentynyt esimerkiksi rokotteiden ja entistä paremman hygienian ansiosta.

Myös äitien kuolleisuus on laskenut. Vuonna 2017 eri puolilla maailmaa kuoli vähän alle 300 000 äitiä. Se on 35 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2000.

Äitien ja pienten lasten kuolleisuus on korkein Saharan eteläpuolisessa Afrikassa.




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä