Torstai 20.1.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä koronaepidemiassa on havaittu?

Oikea vastaus:

Pientä tasaantumista.

2.Ovatko koronarajoitukset ehkä auttaneet?

Oikea vastaus:

Kyllä.

3.Milloin koronarajoituksia voidaan ehkä vähentää?

Oikea vastaus:

Helmikuun puolivälin jälkeen.

4.Kuinka monta kotitestiä Suomi hankkii kouluille?

Oikea vastaus:

6 miljoonaa kotitestiä.

5.Kuinka paljon testit saavat enintään maksaa?

Oikea vastaus:

10 miljoonaa euroa.

6.Miksi koululaisille hankitaan koronatestejä?

Oikea vastaus:

Että koululaiset voivat tehdä kotitestejä joka viikko.

7.Kuinka monella merialueella Venäjä järjestää sotaharjoituksen?

Oikea vastaus:

4 merialueella. (Atlantilla, Tyynellämerellä, Jäämerellä ja Välimerellä) 

8.Osallistuuko Venäjän sotaharjoituksiin 10 000 lenotokonetta?

Oikea vastaus:

Ei vaan 60 lentokonetta.

9.Miksi tämä talvi on hyvä kenkätehtaille?

Oikea vastaus:

Talvikenkiä on myyty paljon, koska talvi alkoi aikaisin. Ihmiset myös ovat paljon ulkona.

10.Tilataanko suomalaisilta kenkäfirmoilta kenkiä ulkomaille?

Oikea vastaus:

Kyllä. Myös muissa Pohjoismaissa on talvi ja kenkiä ostetaan paljon.

11.Sataako perjantaina paljon lunta?

Oikea vastaus:

Ei. Perjantaina on enimmäkseen poutaista eli ei sada.

12.Onko koko Suomessa pakkasta perjantaina?

Oikea vastaus:

Kyllä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä