Torstai 20.12.2018 (radio)
Päästövähennykset
Suomi haluaa, että EU vähentää päästöjä nopeammin kuin on aiottu. Suomi aikoo ajaa asiaa, kun siitä tulee EU:n puheenjohtajamaa ensi kesänä.
Kahdeksan eduskuntapuoluetta on pohtinut yhdessä ilmastopolitiikkaa.
Puolueet haluavat, että EU on hiilineutraali ennen vuotta 2050. Hiilineutraalius tarkoittaa sitä, että EU tuottaa vain sen verran päästöjä kuin esimerkiksi metsät pystyvät sitomaan.
Puolueet haluavat leikata myös Suomen päästöjä. Tavoitteena on, että vuonna 2040 Suomi poistaa ilmakehästä kasvihuonekaasuja enemmän kuin se tuottaa.
Alkoholittomat juomat

Alkoholittomien juomien suosio kasvaa koko ajan.
Suomen suurimmat panimot kertovat, että alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut 70 prosenttia viime vuodesta. Saman verran on kasvanut alkoholittomien juomien myynti esimerkiksi S-ryhmän ravintoloissa.
Koska alkoholittomat oluet, viinit ja drinkit kiinnostavat nyt suomalaisia, myös juomavalikoima on kasvanut nopeasti.
Alkoholittomia juomia ostavat etenkin lapsiperheiden vanhemmat ja eläkeläiset.
Potkulaudat

Helsingissä kokeillaan ensi kesänä potkulautoja, jotka ovat yhteiskäytössä.
Helsingin seudun liikenne HSL kokeilee kaupunkipotkulautoja Vuosaaressa Itä-Helsingissä. Vuosaari valittiin kokeilupaikaksi sen takia, että siellä ei vielä ole kaupunkipyöriä.
Ensi kesänä vuosaarelaiset voivat lainata käyttöönsä tavallisen potkulaudan, joka kulkee eteenpäin, kun toisella jalalla potkii siihen vauhtia. Lainata voi myös potkulaudan, joka toimii sähköllä. Sähköisen potkulauden maksiminopeus on 25 kilometriä tunnissa.
Joulupukki ja Pakkasukko
Suomen Joulupukki ja Venäjän Pakkasukko ovat tavanneet toisensa itärajalla.
Joulupukki ja Pakkasukko tapasivat Nuijamaalla. Sieltä he menivät yhdessä Lappeenrantaan joulutorille.
Joulupukki ja Pakkasukko antoivat myös toisilleen joululahjat.
Valkea joulu

Melkein koko maahan tulee valkea joulu, kertoo Ilmatieteen laitos.
Lapissa on jouluna lunta ehkä jopa 30 senttimetriä. Muualla maassa lunta voi olla jopa 20 senttimetriä.
Vähiten lunta on länsirannikolla. Siellä voi olla paikkoja, joissa ei ole yhtään lunta, Ilmatieteen laitos kertoo.
Jouluna on myös pakkasta koko maassa, mutta tapaninpäivänä lauhtuu.