Torstai 20.12.2018 (radio)

Päästövähennykset

Juha Sipilä puhui medialle eduskuntapuolueiden puheenjohtajien ilmastokeskustelun jälkeen eduskunnan valtiosalissa Helsingissä.
Pääministeri Juha Sipilä kertoi kahdeksan eduskuntapuolueen ilmastokeskustelun sisällöstä. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Suomi haluaa, että EU vähentää päästöjä nopeammin kuin on aiottu. Suomi aikoo ajaa asiaa, kun siitä tulee EU:n puheenjohtajamaa ensi kesänä.

Kahdeksan eduskuntapuoluetta on pohtinut yhdessä ilmastopolitiikkaa.

Puolueet haluavat, että EU on hiilineutraali ennen vuotta 2050. Hiilineutraalius tarkoittaa sitä, että EU tuottaa vain sen verran päästöjä kuin esimerkiksi metsät pystyvät sitomaan.

Puolueet haluavat leikata myös Suomen päästöjä. Tavoitteena on, että vuonna 2040 Suomi poistaa ilmakehästä kasvihuonekaasuja enemmän kuin se tuottaa.

Alkoholittomat juomat

Alkoholittoman oluen tölkkejä ja pulloja kaupan kylmäkaapissa.
Alkoholittoman oluen myynti on kasvanut reippaasti. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Alkoholittomien juomien suosio kasvaa koko ajan.

Suomen suurimmat panimot kertovat, että alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut 70 prosenttia viime vuodesta. Saman verran on kasvanut alkoholittomien juomien myynti esimerkiksi S-ryhmän ravintoloissa.

Koska alkoholittomat oluet, viinit ja drinkit kiinnostavat nyt suomalaisia, myös juomavalikoima on kasvanut nopeasti.

Alkoholittomia juomia ostavat etenkin lapsiperheiden vanhemmat ja eläkeläiset.

Potkulaudat

Mies ja potkulauta.
Vuosaaressa voi ensi kesänä kokeilla kaupunkipotkulautaa. Kuva: Lauri Eriksson / HSL

Helsingissä kokeillaan ensi kesänä potkulautoja, jotka ovat yhteiskäytössä.

Helsingin seudun liikenne HSL kokeilee kaupunkipotkulautoja Vuosaaressa Itä-Helsingissä. Vuosaari valittiin kokeilupaikaksi sen takia, että siellä ei vielä ole kaupunkipyöriä.

Ensi kesänä vuosaarelaiset voivat lainata käyttöönsä tavallisen potkulaudan, joka kulkee eteenpäin, kun toisella jalalla potkii siihen vauhtia. Lainata voi myös potkulaudan, joka toimii sähköllä. Sähköisen potkulauden maksiminopeus on 25 kilometriä tunnissa.

Joulupukki ja Pakkasukko

Venäläinen Pakkasukko ja suomalainen Joulupukki tapasivat Nuijamaan raja-asemalla Lappeenrannassa.
Venäjän Pakkasukko ja Suomen Joulupukki tapasivat Nuijamaan raja-asemalla. Kuva: Lauri Heino / Lehtikuva

Suomen Joulupukki ja Venäjän Pakkasukko ovat tavanneet toisensa itärajalla.

Joulupukki ja Pakkasukko tapasivat Nuijamaalla. Sieltä he menivät yhdessä Lappeenrantaan joulutorille.

Joulupukki ja Pakkasukko antoivat myös toisilleen joululahjat.

Valkea joulu

lumitilanne
Koko maassa on tällä hetkellä aika vähän lunta. Kuva: Yle

Melkein koko maahan tulee valkea joulu, kertoo Ilmatieteen laitos.

Lapissa on jouluna lunta ehkä jopa 30 senttimetriä. Muualla maassa lunta voi olla jopa 20 senttimetriä.

Vähiten lunta on länsirannikolla. Siellä voi olla paikkoja, joissa ei ole yhtään lunta, Ilmatieteen laitos kertoo.

Jouluna on myös pakkasta koko maassa, mutta tapaninpäivänä lauhtuu.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä