Torstai 20.6.2019 (radio)

Ruuan hinta

Ruoan hinta Suomessa, eurooppalaiseen hintatasoon verrattuna, grafiikka

Suomessa ruoka on kalliimpaa kuin monessa muussa EU-maassa. Suomalainen maksaa ruuasta noin 20 prosenttia enemmän kuin muut EU-kansalaiset keskimäärin, kertoo uusi vertailu.

Esimerkiksi hedelmät, vihannekset ja perunat maksavat Suomessa melkein 30 prosenttia enemmän kuin muissa EU-maissa keskimäärin. Vain rasva ja öljyt ovat Suomessa halvempia kuin muualla.

EU-maiden vertailussa Suomi oli viime vuonna viidenneksi kalleimman ruuan maa. EU:n halvinta ruokaa syötiin Puolassa ja Romaniassa,

Suomen palkkataso on kuitenkin 60 prosenttia korkeampi kuin EU:ssa keskimäärin.

Ruotsin muovipussivero

Nainen kantaa muovikasseissa ostoksia.
Jokainen ruotsalainen ostaa noin 83 muovipussia vuodessa. Kuva: Francis Dean / AOP

Ruotsi ottaa käyttöön muovipussiveron. Vero otetaan käyttöön ensi vuoden aikana.

Verouudistuksen jälkeen normaalikokoinen muovipussi maksaa Ruotsissa 7 kruunua eli noin 65 senttiä.

Muovipussiverolla aiotaan kerätä valtion kassaan noin 300 miljoonaa euroa.

Veron tavoite on saada ruotsalaiset ostamaan vähemmän muovipusseja. Nykyään jokainen ruotsalainen ostaa keskimäärin 83 muovipussia vuodessa.

Valepoliisi huijasi vanhuksia

Poliisin varoitustarra.
OIkea poliisi ei koskaan kysy keneltäkään verkkopankkitunnuksia. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Päijät-Hämeen käräjäoikeus on tuominnut vankeuteen miehen, joka oli esiintynyt valepoliisina. Mies sai 17 rikoksesta vähän yli vuoden vankeustuomion.

Mies esiintyi poliisina ja huijasi rahaa vanhuksilta. Hän onnistui huijaamaan vanhuksilta verkkopankkitunnuksia ja käteistä rahaa. Mies sai huijauksilla kymmeniätuhansia euroja.

Huijauksen uhrit asuivat eri puolilla Suomea.

Uusi hyttyslaji

hyttysparvi
Suomessa on nyt tunnistettu noin 40 hyttyslajia. Kuva: AOP

Suomessa on havaittu uusi hyttyslaji. Uusi laji havaittiin Rovaniemellä.

Hyttyslajin nimi on Aedes rossicus. Hyttyslaji on ehkä asunut Suomessa jo satoja vuosia, mutta se huomattiin vasta nyt. Tämän lajin hyttysiä on aiemmin havaittu Tornionjoen alaosassa Ruotsin puolella.

Aedes rossicus viihtyy varjoisilla paikoilla ja tulva-alueilla. Se pistää ihmistä päiväsaikaan.

Suomessa on yhteensä noin 40 hyttyslajia.

Juhannuskokot

Juhannuksen viettoa Seurasaaressa 2018.
Juhannuskokkoa eis apolttaa edes veden päällä, kun metsäpalovaroitus on voimassa. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Moni juhannuskokko jää polttamatta tänä vuonna.

Etelä- ja Keski-Suomessa on voimassa metsäpalovaroitus ja ruohikkopalovaroitus. Se tarkoittaa sitä, että näillä alueilla juhannuskokkoa ei saa polttaa. Kokkoa ei saa polttaa, vaikka sen rakentaa veden päälle.

Juhannukselle on ennustettu sade- ja ukkoskuuroja. Ennusteen mukaan metsäpalovaroitusalue pysyy kuitenkin samana koko viikonlopun.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä