Torstai 20.8.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä koronatilanne on lisännyt?

Oikea vastaus:

Ahdistuneisuutta.

2.Mistä suomalaisilla on huoli?

Oikea vastaus:

Omasta ja läheisten terveydestä ja siitä, jatkuuko työ ja miten perheen talous kestää.

3.Mitä vaaditaan matkustajilta, jotka tulevat Skopjesta?

Oikea vastaus:

Heiltä vaaditaan negatiivinen koronatestin tulos.

4.Miksi Skopjen-matkustajilta vaaditaan testejä?

Oikea vastaus:

Skopjesta on tullut Turkuun paljon matkustajia, joilla on koronavirustartunta.

5.Miten Googlen ongelmat näkyivät Suomessa?

Oikea vastaus:

Gmailissa ja Drivessa oli häiriöitä. Sähköpostia ei esimerkiksi pystynyt aina lähettämään.

6.Mihin aikaan päivästä häiriöitä oli eniten?

Oikea vastaus:

Aamupäivällä.

7.Alkoiko sorsanmetsästys torstaina vai keskiviikkona?

Oikea vastaus:

Se alkoi torstaina.

8.Kuinka moni suomalainen osallistuu sorsanmetsästykseen?

Oikea vastaus:

Noin 100 000 suomalaista.

9.Minkä toisen eläimen metsästys alkoi samana päivänä?

Oikea vastaus:

Karhunmetsästys.

10.Tuleeko Pohjanmaalla ehkä sadekuuroja perjantaina?

Oikea vastaus:

Kyllä.

11.Onko muualla enimmäkseen sadetta?

Oikea vastaus:

Ei ole. Enimmäkseen on poutaa eli ei sada ja aurinko paistaa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä