Torstai 20.8.2020 (radio)


Korona lisää mielenterveysongelmia

Kuvassa on ihmisiä Helsingin Aleksanterinkadulla heinäkuussa 2020.
Koronatilanne on lisännyt ahdistuneisuutta. Kuva: Silja Viitala / Yle

Koronatilanne on lisännyt suomalaisten ahdistuneisuutta. Kriisipuhelimiin tulee aiempaa enemmän soittoja ja netin auttamispalveluihin tulee aiempaa enemmän viestejä.

Monilla suomalaisilla on huoli omasta ja läheisten terveydestä. Myös pelko oman työn jatkumisesta ja oman perheen taloudellisesta tilanteesta on lisääntynyt monilla suomalaisilla.

Koska koronatilanne muuttaa ihmisten arkea, mielenterveysongelmat ehkä lisääntyvät paljon.

Skopjen matkustajille rajoituksia

Suojavarusteisiin pukeutunut rajavartija oli vastassa Suomeen Pohjois-Makedonian Skopjesta saapuvia matkustajia.
Suojavarusteisiin pukeutunut rajavartija on Turussa vastassa matkustajia, jotka tulevat Skopjesta. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Lentomatkustajat, jotka tulevat Skopjesta Turkuun, joutuvat koronavirustestiin ennen matkaa. Turku ja lentoyhtiö Wizz Air ovat sopineet, että matkustajilla pitää olla negatiivinen koronatestin tulos, että he pääsevät lennolle Turkuun.

Pohjois-Makedonian Skopjesta on tullut Turkuun paljon matkustajia, joilla on koronavirustartunta.

Suomi ehkä kieltää lennot Skopjesta Turkuun, koska matkustajilla on ollut niin paljon koronatartuntoja.

Gmailin toiminnassa häiriöitä

Mies kulkee Googlen logon editse matkapuhelin kädessään.
Häiriö Googlen palveluissa haittasi Gmailin käyttöä myös Suomessa. Kuva: Boris Roessler / EPA

Tietotekniikkafirma Googlen palveluissa on ollut torstaina häiriöitä ympäri maailmaa. Myös monet suomalaiset huomasivat ongelmia Gmail sähköpostipalvelussa.

Häiriön takia Gmaililla ei välillä pystynyt lähettämään sähköpostia tai sähköpostiin ei pystynyt lisäämään liitetiedostoa.

Myös Googlen Drive-palvelussa oli häiriöitä. Drive-palvelussa voi esimerkiksi kirjoittaa ja tallentaa tekstejä. Häiriöitä oli Googlen palveluissa eniten aamupäivällä.

Vesilintujen ja karhunmetsästys alkoivat

Sorsastuskauden saalista.
Sorsastajan saalis. Kuva: Mari Nupponen / Yle

Vesilintujen eli käytännössä sorsien metsästys on alkanut tänään torstaina. Sorsastukseen osallistuu noin 100 000 suomalaista.

Suomen riistakeskus suosittelee, että suomalaiset metsästävät sellaisia sorsia, joita on paljon. Tällaisia runsaslukuisia sorsalajeja ovat sinisorsa, tavi ja telkkä.

Myös karhunmetsästys on alkanut torstaina. Karhunmetsästykseen on annettu tänä vuonna yli 380 lupaa. Karhunmetsästykseen osallistuu tuhansia metsästäjiä.

Sää

Ihmisiä uimarannalla
Perjantaina suuressa osassa maata on vielä hyvin lämmintä. Kuva: Mari Siltanen / Yle

Perjantaina on laajalti poutaa ja aurinkoista. Pohjanmaalla ja Pohjois-Lapissa pilvisyys on vaihtelevaa ja tulee sadekuuroja. Perjantain lämpötila on enimmäkseen 20 ja 25 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä