Torstai 21.10.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Onko sairaaloissa vielä paljon koronapotilaita?

Oikea vastaus:

Kyllä on.

2.Ketkä saavat nyt helposti koronan?

Oikea vastaus:

Ne, jotka eivät ole saaneet koronarokotuksia.

3.Missä päin Suomea ravintoloiden koronarajoitukset kovenevat?

Oikea vastaus:

Uudellamaalla ja Etelä-Pohjanmaalla.

4.Miten ravintola voi välttää koronarajoitukset?

Oikea vastaus:

Se voi vaatia asiakkailta koronapassia.

5.Mitä Eurajoelta on kerrottu?

Oikea vastaus:

Siellä kuoli tällä viikolla vanhus, joka sai koronatartunnan hoitajalta.

6.Mitkä rokotukset ovat hoitajalle pakollisia, jos hän hoitaa heikkoja potilaita?

Oikea vastaus:

Rokotus tuhkarokkoa, vesirokkoa ja influenssaa vastaan.

7.Mitä THL:n pääjohtaja on vaatinut?

Oikea vastaus:

Pääjohtaja on vaatinut hoitajille myös pakollisia koronarokotuksia.

8.Kuinka kauan Latvian koronasulku kestää?

Oikea vastaus:

Se kestää 4 viikkoa.

9.Mitä koronasulun aikana tapahtuu?

Oikea vastaus:

Ravintolat ja iso osa kaupoista ovat kiinni, tapahtumia perutaan, lapset ovat etäopetuksessa ja aikuiset etätöissä.

10.Kuinka iso osa Latvian asukkaista on rokotettu koronaa vastaan?

Oikea vastaus:

Vain 50 prosenttia.

11.Mistä Helsingin seudulla varoitetaan perjantaina?

Oikea vastaus:

Myrskystä.

12.Kuinka korkeita aaltoja voi nousta merellä?

Oikea vastaus:

Jopa 4 metriä korkeita.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä